16 juni 2011

Rostad färskpotatis, primörer & chèvre

Härmed utfärdar jag en varning för känsliga läsare. Jag är otäckt käck och matbloggig och jag vet inte hur det har blivit såhär men nu är det som om det här är mitt enda sätt att skriva på. Huga. Vad ska jag ta mig till?
Nästa inlägg får jag försöka göra till något annat, en erotisk novell kanske? Eller bara försöka låta bli att skriva om goda minnen och undvika adjektiv. 

Min vanligaste rätt i sommartid kan vara ugnsrostad färskpotatis. Första gången jag provade att tillaga de små knölarna på det här sättet var för kanske fem år sedan och jag minns det som igår. Ja, det är sant, jag gör faktiskt det. Receptet hade jag läst på något sånt där kort som man kan ta gratis i matvarubutikerna och jag fullkomligt älskade smaken. Att det är bekvämt och relativt snabblagat gör också sitt. Plus att jag aldrig varit något stort potatisfreak. Förmodligen på grund av att jag varit omgiven av potatisland under min uppväxt.
Se till att tillaga potatisar som är jämnstora och helst i mindre storlek. Jag tycker bäst om när de har storleken av en färsk aprikos (en sån liten sketen som man bara hittar i Sverige) och rostas hela. 
Prova att variera rostningen med kallpressad rapsolja och olivolja samt med olika kryddningar (dillfrö, timjan, rosmarin, spiskummin). Glöm inte salta ordentligt.  
Man kan blanda dem till en potatissallad med vinägrett, äta som tillbehör i stället för kokt potatis, doppa i smält smör eller skiva dem kalla på mackan dagen efter tillsammans med stark hårdost (eller färskost för den delen), tomater och lite färska kryddor. 
Efter en lång dag på stranden, en promenad därifrån och ett studiebesök på ICA Maxi i Västra hamnen knåpade jag och Moa ihop den här rätten. En enkel varm rätt på grönsaker som ligger helt rätt i tiden.



Rostad färskpotatis, primörer & chèvre
  • knipplök
  • färskpotatis
  • zucchini
  • roccula
  • chèvre
  • vaxbönor, gröna el gula
  • valnötter
  • olivolja
  • dillfrö
  • färsk dill 
  • färsk persilja
  • salt
  • svartpeppar
Värm ugnen till 200 grader och lägg bakplåtspapper på en plåt. Skrubba potatisen och putsa löken men ta inte bort blasten. Lägg dem på plåten och ringla över olivolja. Skiva zucchinin i tjocka skivor och blanda runt i en skål med olivolja och riktigt rikligt med dillfrö och bred ut dem på plåten vid potatisen. Salta allt. Rosta i ugnen tills allt är fint brunt och genombakat. Kan hända att löken blir klar före det andra eller att blasten blir lite bränd, ta ut dem i så fall. 
Koka upp vatten med lite salt och lägg i vaxbönorna. Tiden, håll koll på den, och spola av bönorna när de är spänstiga men mjuka. Vänd runt med olivolja, citron, salt och färsk dill. 
Rosta valnötterna i torr panna eller i ugnen. 
Bygg ett tjusig hög med bönor i botten följt av de rostade grönsakerna och smulad chèvre på toppen. Kasta på en näve färska örter och de rostade valnötterna.
Klart att äta!

Receptmakare: Moa Björnson & Maja Atterstig



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar