17 juni 2011

Smockad grönsakspaj för konstutflykt

Inte har du väl undgått att jag för drygt ett år sedan träffade på de fantastiska personerna Gertrud och Lars (som delar efternamnet Trygg) på en konstcirkel? Jag och Olof var ett par och yngst på denna konstcirkel anordnad av ABF och Gertrud och Lars gjorde mycket gott intryck på oss båda. Det var kanske inte kärlek vid första ögonkastet men väl det andra eller tredje. De var roliga, snackade mycket och hade sett massa konst som inte vi hade gjort. Dessutom hade de titt som tätt färgkoordinerad klädsel (omedvetet påstår de men jag tvivlar) och sånt får mig att falla som en fura.
Jag är oerhört glad för att vi hållit kontakten efter konstcirkelns avslut och tillsammans gjort ett par utflykter med konst-mål och gott käk.




Så svårt det är att hålla sig till att skriva om mat på den här matbloggen. Jag vill ju liksom dela precis allt som händer i samband med maten också. Alla samtal, väderväxlingar, tankar, fina människor, ja allt. Kanske kan vi säga såhär: Ni som bara vill läsa om mat surfar antingen vidare till en annan blogg eller scrollar direkt ner till receptet så kan jag fortsätta att skriva långa dagboksanteckningar om allt det andra runtomkring. Okej?


Tänker på vernissagekortet för Hreinn Fridfinssons utställning på Malmö Konsthall...


Så var det då dax för en favorit-i-repris: utflykt till Wanås Skulpturpark. I år med nya verk av bland andra Jacob Dahlgren och Yoko Ono. Jag ska erkänna att halva nöjet med att åka dit är att ligga på filten och ha picknick, speciellt eftersom jag sett de flesta verken tidigare och Yoko Onos verk gav mig knappast någon gåshud. Det var bland annat en samling nyplanterade träd där man fick skriva sin önskan på en lapp och hänga upp den på grenarna. Mycket enkelt och byggt på publikens deltagande. Rart och kul att läsa alla lapparna. De flesta önskade sig fred, att få vara frisk samt pengar. Någon önskade sig en "kock bok" en annan "att våga ta första kontakt" och en tredje "Iphone". Jag önskade att de många gungorna i den stora boken skulle hänga kvar och det gjorde de.


Någon önskar sig en Iphone i Yoko Onos Wish Tree


Det kuliga med att hänga med Olof, Lars och Gertrud är att det är en sån fin blandning av lek och allvar. Vi klättrar, gungar, fjantar runt och pratar om viktiga och oviktiga saker. Och så fort man träffar dem drar det goda samtalet igång, helt utan startsträcka och artighetsfraser.
Gertrud vill inte att man klättrar för högt eller gör för våghalsiga saker. Jag vill klättra högt men vill inte att Olof ska klättra högre för då blir jag nervös.


Jacob Dahlgrens färgglada verk är som en klätterställning.


Om du åker till Wanås ska du inte missa Ann Hamiltons Lignum som är en installation i ett fyra våningar högt gamalt magasin. Det är mitt favoritverk. Sedan gillar jag att gunga i gungorna, konst eller inte. Och att ligga på det stora silvriga klotet. Överlag tycker jag om hela konceptet, konst utspridd i en vacker natur som bjuder in till interaktion, lek och stillsamma tankar följt av picknick.
Nu över till maten:


Lars i siesta efter konst och mat. 


En fullproppad grönsakspaj som kanske kan tyckas vara lite omständlig att göra då alla grönsaker tillagas innan de gräddas i pajen. Men jag lovar att det är värt det.Grönsakerna innehåller mycket vatten och hade de inte ugnsbakats först hade pajen blivit vattnig. Dessutom koncentreras smakerna så fint genom rostningen. Jag hade i stora mängder färsk dill och persilja för det var det som fanns hemma men testa med andra färska örter om ni har. Basilika, timjan och oregano funkar säkert fint även om jag gärna slår ett slag för dillen då gjorde sig mycket bra med just de här grönsakerna.


Typisk picknickpaj.


Paj med rostade grönsaker
6 port. eller lagom till 4 vrålhugriga

  • 1 stor knippe färsk mangold
  • 15-20 småtomater
  • 1 zucchini
  • 4 mindre knipplökar
  • 1 liten burk svarta oliver, urkärnade
  • dillfrön
  • olivolja
  • färsk dill
  • färsk kruspersilja
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 150 g smör
  • (1 krm salt)
  • 2 msk vatten, iskallt
  • 3 ägg
  • 2-3 dl mjölk
  • 3 dl smakrik hårdost, riven 
  • salt & nymalen svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader och börja med pajdegen. Lägg mjölet, saltet (kan uteslutas) och smöret skuret i små kuber i en matberedare monterad med metallkniv. Kör igång maskinen med impulsknappen, bara 6 sekunder eller tills degen ser ut som smulor. Häll försiktigt i vattnet i en tunn stråle medan maskinen går. Stanna maskinen så snart en degboll börjat forma sig. Krama ihop den till en klump, lägg i en plastpåse och låt vila i kylskåpet 1 timme.
Skiva zucchinin i 1 cm tjocka skivor, lägg dem i en skål med olivolja salt och riktligt med dillfrö. Rör runt och lägg på en bakplåtsklädd långpanna. Skölj tomaterna och knipplöken och lägg även dem på plåten. Ringla lite olja och strö lite salt över. Rosta i ugnen tills allt fått fin färg och är lagom mjukt, cirka 20-30 minuter.
Skär bort de allra tjockaste nedre delarna av mangoldstjälkarna om de är fula. Skölj den och förväll i en stor kastrull två minuter. Slå av i ett durkslag och låt svalna medan du gör äggsmeten. Krama sedan ur mangolden så en del vätska försvinner och hacka den mycket grovt. (Pallar du så hettar du upp en skvätt olivolja i en panna, finhackar en vitlöksklyfta och fräser mangolden med den lite snabbt.)
Vispa ihop ägg, mjölk, salt, svartpeppar och riven ost. Hacka de färska örterna och blanda i smeten.
Kavla ut degen eller tryck ut den med tummarna i en pajform (ca 23 cm) med hög kant eller en springform med löstagbar kant. Se till att degen hänger lite utanför kanten när du förgräddar pajskalet för annars hasar den ner och blir tjock. Grädda i 15 minuter i 200 grader.
Fyll pajskalet med zucchini, knipplök, tomater, mangold och oliver. Fördela äggsmeten så jämnt som möjligt och skjutsa in pajen i ugnen, grädda cirka 45 minuter i 200 grader.
Låt den svalna, ställ i kylen tills imorgon och låt den sedan värmas upp i en 30 gradig bil medan du tar ett varv i Wanås skulpturpark. Avnjut sedan pajen med en krispig sallad och goda vänner.

Receptmakare: Maja Atterstig & Anna Bergenström (pajdegen)

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag vill bara hälsa att jag läser din blogg jämnt och att jag tycker den är helt fantastisk! Skitofta har jag blivit inspirerad till att laga mat härifrån och din bilder och kommentarer är alltid så vackra och livsbejakande. Fortsätt så!

    SvaraRadera
  2. Sol: Hej, det är kommentarer som dina som gör att jag känner att det är värt att ha den här bloggen. Tusen tack och fortsätt gärna kommentera när du lagat något recept. Det är intressant för mig att veta hur andra använder recepten och upplever maten. Tack igen.

    SvaraRadera