8 juni 2011

Wrap it up!

Vid mitt förra stockholmsbesök spenderade jag en kväll på Marabouparkens restaurang där några bekanta hade en förträfflig klubb vid namn M/S. Jag var där som sällskap till Markus som skulle visa lite film och hade det stora nöjet att bli bjuden på wraps. Någon lunch hade jag inte fått i mig så jag var så hungrig att jag knappt kunde prata. Och efter en öl på uteserveringen med utsikt över parken och alla vackra så tog den där wrapsen mig med storm. Jag och några andra kunde inte riktigt sluta hylla den lilla rullen fylld av vegetariskt gott. Det som imponerade mest på mig var den fantastiska idéen att lägga färsk koriander bland de långsamt bakade körsbärstomaterna, den grillade zucchinin, salladen och fetaosten. Salt ost, söta tomater, lagom grillad zucchini med lite tuggmotstånd, krispig sallad och så den lite parfymerade koriandern. Oh!


Olof gör sig redo att sätta tänderna i wrapsen och tvinnar till mustashen.


Och så igår skulle jag sno ihop en måltid till mig och Olof och började bygga lite i huvudet. Det lät som det brukar göra när jag ska laga mat en vardag. Lite grillad grönsaker, någon sorts säd eller gryn, någon sorts ost, någon sorts nöt och så lite sallad. Men så slog det mig - Varför inte wrapa upp alltihop?
Så fick det bli och och så blev det en i mitt - och Olofs - tycke en mycket festligare måltid.
Jag tänkte att det hade varit praktiskt att ta med sig rullarna ut dessutom, om vi skulle få för oss att lira ett parti boule eller så men regnet det hängde i luften så vi fastnade vid mitt köksbord.

Jag gör ett recept av det som vi åt igår men tänker också kasta ur mig några fler idéer på saker att stoppa i sin wrap. När jag ska improvisera en rätt så brukar jag ofta tänka på att få med flera olika grundsmaker (jag menar sött, salt, surt, beskt) samt ett gäng olika konsistenser. Det blir roligare och godare då. Och så är proteinerna viktiga. Och att det inte blir torrt. Likadant om man ska wrapa upp maten.
Något krispigt, något kallt, något mjukt, något varmt, något sött, något salt, något kladdigt och så vidare.
Det enda misstaget som jag tyckte att de gjort på Marabouparkens restaurang var att ingredienserna var lite för blöta och inte så särskilt mättande. Mycket goda men inget för en hungrig varg.
Så det kan man ha i bakhuvudet: inte för mycket sallad, tomat, gurka.
Exempel på saker att wrapa upp:
Bönröra, linsröra, hommous, salladsblad, färsk vitkål, ugnsbakade tomater, grillad zucchini eller aubergine, stekta svampar, gurkstavar, salladslök, fetaost, keso, färska örter, rostade frön och nötter, ugnsbakade rotfrukter, rivet citronskal, tzatziki, chili, äpple, tunt strimlad fänkål, ugnsbakad paprika, avocado, guacamole, majs, kokt ägg, oliver, kapris.  


Olof grundar med fetakräm, följt av vitkål,  morot, potatis och paprika. På toppen nötter, citronskal och oliver.


Wraps med ugnsbakade grönsaker & fetakräm

  • färsk potatis
  • morot
  • dillfrö
  • kallpressad rapsolja
  • paprika
  • färsk vitkål
  • hasselnötter, rostade
  • citronskal, rivet
  • fetaost
  • yoghurt
  • färska kryddor
  • svarta oliver, urkärnade
  • wrapsmaterial, typ libabröd, pitabröd, tunnbröd

Sätt ugnen på 200 grader och ställ på en gång in en form med hasselnötter. Rosta dem tills ugnen nått 200 grader och håll ett öga på dem så de inte bränner. Under tiden skrubbar du morot och potatis och lägger i en form. Rullar runt med rapsolja, salt och dillfrön. Baka dem i ugnen cirka 30 minuter i 200 grader. Medan de blir klara strimlar du vitkålen, paprikan och river skalet av citronen. Rulla de rostade nötterna mellan handflatorna så flagar skalet av. Stöt dem lätt i en stor mortel eller hacka dem grovt.
Vill du ha en kräm av fetaosten mixar du den med lite yogurt, kryddor och svart peppar. Annars kan du bara smula den.
Ta ett bröd och lägg på fyllningen, rulla ihop och ät.
Mums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar