1 juli 2011

Gräddig pastasallad hos Björnfamiljen

Här följer det första av tre tänkta inlägg om vad som hände, lagades och åts under midsommarhelgen i Åmål. Jag varnar för att texten kommer svämma över av superlativ för det är de som bäst beskriver den förmodligen bästa midsommaren hittills.
För enkelhetens skull börjar vi från början, på torsdagskvällen när jag, Moa, Peter och Marcus kom med tåget till Åmål och stegade in på gårdsplanen till Moa Björnsons föräldrars hus. Björnpappan heter Håkan och björnmamman heter Nanna.
Värmen sköljde över oss redan från första stund i form av björnkramar och omtanke. Peter och Marcus hamnade i köket med öl och stödmackor medan jag sprang med Moa ut på en guidad jogg genom Åmål  där jag fick ta del av alla platser där livsavgörande scener utspelat sig. Jag blev lite kär i Åmål - och i Moa - för solen den sken och svetten rann sådär lagom mycket och Vänern var vacker och närmare än jag kunnat ana.


Björnpappan och lilla björn samarbetar i det fina köket.


Håkan hade tänkt laga en pastasallad till middag och så fick det bli. I det stora fina köket kunde jag inte hålla mig borta utan insisterade på att få hjälpa till följt av lägga mig i. Egentligen la jag mig inte i mer än att jag föreslog att vi kunde steka upp några minizucchinis som jag tagit med mig från Malmö. I övrigt var det Håkans skapelse och det är jag mycket glad för för det här var pastasallad på ett för mig helt nytt sätt. Aldrig har jag kommit på idéen att blanda den kokta pastan med vispad grädde förut men det var precis vad vi gjorde och gott blev det. Och annorlunda jämfört med de vanliga varianterna med olivolja eller vinägrett.
Vi gjorde en gräddig pastasallad med få ingredienser och så gjorde vi en grönsakssallad i en separat skål och så kunde man blanda de två på tallriken eller ha dem sida vid sida. Det blir så kladdigt och trist om man mojsar ihop allting. Grönsakerna till salladen kan man ju variera hur man vill så receptet nedan kan ses som ett förslag.
Som så ofta så är det rivna citronskalet bärande i den här rätten, så snåla inte med det!


Moa vänder ner pasta i grädden med säker björnhand. 


Björnpappans gräddiga pastasallad
  • pasta, av god kvalitet och lämplig form
  • vispgrädde
  • eko citron
  • parmesanost el liknande hårdost
  • minizucchini
  • färska örter
  • rostade nötter, valnötter t ex
  • blandad sallad
  • tomater
  • fänkål
  • gurka
  • salladslök
  • olivolja
  • dadelvinäger
  • salt & nymalen svartpeppar
Koka pastan al dente och spola av den i kallt vatten. Vispa grädden ganska hårt och finriv en hel hög med riktigt lagrad god ost och vänd ner det tillsammans med rivet citronskal i grädden. Rör ihop med pastan och en näve finhackade färska blandade örter och smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Lägg upp den på/i något tjusigt.
Skiva zucchini och stek i olivolja, salta lätt och peppra en aning. Låt dem få ordentligt med färg.
Strö över zucchini och rostade nötter över pastasalladen och dekorera med lite örter.
Hacka ihop en grönsallad med diverse grönsaker och rör ihop en vinägrett. Servera salladen med pastan.
Smaklig spis!
Och vin, glöm inte vinet!


Peter skålar i ett rödvin vid namn Rocky Gully.


Receptmakare: Håkan Björnson i remix av Maja Atterstig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar