17 juli 2011

Snabbsaltad gurka

Och så slog det mig att det är ju ingen idé att safta och sylta och konservera sommarens frukter och grönskande grönheter för jag kommer ju inte vara här i höst när det är dags att avspisa dem. Nej, jag kommer ju vara på en ö mitt ute i Atlanten och äta passionsfrukt och sötpotatis och kanske bada när solen går ner här hemma och man vill återuppleva sommarens sötma genom till exempel en körsbärsmarmelad eller saltgurka.
Lite tråkigt kan jag tycka, jag som gillar att lägga in och konservera. Men så kunde jag ändå inte låta bli att köpa mig något kilo västeråsgurkor på Möllevångstorget häromdagen, de var för fina för att motstå. Och man ska leva nu och jag tänkte att om jag nu är sugen på saltgurka ska jag minsann ge mig saltgurka!
Anna Bergenströms kokbok Annas Mat hittade jag receptet nedan på snabbsaltad gurka och det passar mig och min situation perfekt då gurkorna är klara att förtäras redan efter en vecka och bör vara uppätna innan löven faller från träden och planen lyfter till Sao Miguel. 

Jag tillägnar Moa mellanbjörnen Björnson det här inlägget då jag delar mitt finaste minne av snabbsaltad gurka med henne. En sen eftermiddag efter strand och badhäng gick vi förbi Ica Maxi för att handla lite middagsvaror då tre otroligt starka begär kom över oss: Saltgurka, nötter och lakrits. Och så var vi sådär härligt livsbejakande (som bara vi kan vara) och gav oss själva precis det vi ville ha. Solen sänkte sig över asfalten och nyponrosorna och vi åt gurka direkt ur burken som sig bör. 




Snabbsaltad gurka
  • 1 kilo små västeråsgurkor
  • 1 liter vatten
  • 4 msk salt
  • 2, 5 msk ättika
  • 1-2 tsk socker
  • 15 svartvinbäsrblad
  • (1 dillkrona)
Skrubba gurkorna mycket noggrannt och picka några hål i varje gurka med en potatissticka eller annat spetsigt så att lagen lättare tränger in. Varva gurkor och svartvinbärsblad i en stor kruka. Rör ut salt, socker och ättika i vattnet (kallt kranvatten) och slå det över gurkorna. Ställ kallt i kylskåp. Gurkorna är klara av avspisas efter en vecka och bör sedan konsumeras inom två månader. 
Lycka till!



Receptmakare: Anna Bergenström ur Annas kokbok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar