23 juli 2011

Version av Ängamat till mormor

Soppa är väl inte det första man tänker på en sommardag när hungern sätter in. Men när juli regnar bort och jag tillfälligt bor hemma hos min kära mormor passar det utmärkt som middagsmat. Jag tänkte på soppklassikerna Ängamat när jag kokade ihop den här. Jag ville göra en mjuk och snäll soppa med smak av säsongens goda grönsaker. Det viktiga här - precis som alltid - är fina och goda grönsaker och så ordentligt med örter.
Andra grönsaker som är goda i den här soppan är: blomkål, sockerärtor, spenat, vaxbönor.


Ätbara blommor som indiankrasse vill jag ha på allt från och med nu.


Sommarsoppa
  • knippmorötter
  • purjolök
  • broccoli
  • zucchini
  • potatis
  • tomat
  • grönsaksbuljong
  • vatten
  • vinäger
  • grädde
  • färska örter
  • salt & nymalen svartpeppar
Slanta morötterna, tärna potatisen, skiva purjolöken och zucchinin. Fräs purjolöken i smör i en stekpanna och gör sedan likasamma med zucchinin. Koka upp grönsaksbuljong och lägg i morötterna och potatisen. Koka, koka. När det är ungefär tio minuter kvar så sänker du värmen och lägger i broccolibuketterna och en tärnad tomat. I med purjolöken och zucchinin. Låt allt koka tills det är lagom mjukt. Slå på en skvätt vinäger, en massa färka hackade örter och smaka av med salt och svartpeppar. I med en stor skvätt grädde och red av soppan med lite mjöl.
Smaka, smaka, smaka.
Sleva upp och toppa allt med mera örter och ätbara blommor.
Servera med bröd och något proteinrikt som ägg.

Receptmakare: Maja Atterstig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar