9 augusti 2011

Kesoröra med basilika, oliver & äpple

En dag i Örebro, hos min vän Lotta fann jag en stor basilikaplanta på hennes balkong. Bladen var så stora att man kunde använda dem som parasoll. Eller i alla fall hatt. Lotta hade i (numera) vanlig ordning köpt hem lite goda ätbara grejer och gett mig fria händer i köket att hitta på någon middagsmat till oss. Jag gillar det förtroendet och att hon sedan mycket föredömligt kan släppa kökskontrollen och gå och sätta sig i ett annat rum ända tills det är dax för dukning.
Nu råkar det här vara ett par veckor sedan och jag har glömt bort vad det var jag lagade för något, men en grej minns jag och det är kesoröran. Så här kommer en skiss på den. Röran äter man med fördel till olika typer av kokta eller ugnsbakade rotfrukter, en matig sallad eller på en smörgås. Mycket enkelt och yusen gånger godare än de där färdiga smaksatta kesotyperna.


Palsternackan med basilikahatten.


Kesoröra till grönsaker
  • keso
  • matyoghurt
  • citronskal
  • färsk basilika
  • färsk kruspersilja
  • svarta oliver, urkärnade
  • äpple, knaprigt
  • purjolök el salladslök
  • citronolivolja
  • salt & nymalen svartpeppar
  • rostade solroskärnor, som topping
Hacka äpplet, de urkärnade oliverna, basilikan och persiljan. Strimla löken mycket fint.
Rör ihop keso, matyoghurt, finrivet citronskal. Tillsätt det hackade och strimlade och smaka av med olivolja, salt och svartpeppar. Strössla över solroskärnor precis innan servering.

Smaklig spis!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar