23 augusti 2011

Plommondessert & en ursäkt

Kära kära,
klockan är nu strax före tio, det är tisdagkväll och jag har tagit plats i min säng. Jag harklar mig, samlar kraft och ber om ursäkt. Jag har misskött mig, jag vet. Palsternacksbloggen har varit åsidosatt ett tag. Annat har  kommit emellan. Viktiga saker. Sådant som måste göras nu och inte sen. Sådant som, om det görs nu, skapar fri tid senare. Om en dryg vecka.
Så jag ber om en nypa tålamod. Kanske kan ni roa er med annat under tiden. Gå ut och plocka bär, baka en paj, ligga med någon, knäcka extra i ett gatukök, skriva en novell, vad vet jag. Jag lovar och svär att det kommer bli bättring. Jag kommer komma tillbaka med besked och från en annan plats på kartan. Från ett nytt hus, ett nytt kök och med nya utsikter.

Här bjuder jag i alla fall på en efterrätt som jag gjort med mindre variation tre gånger under sensommaren. Plommon, svenska Opal, finns nu på torget och de kan man använda till mycket gott. Plommonchutney, plommonpaj, plommonmarmelad med cognac, plommonkompott, plommonkaka, stekta plommon med glass och så...

Inkokta plommon
3 port.
  • 12 plommon
  • 1 dl råsocker el muscvadosocker
  • 1 dl vitt vin
  • 1 - 2 kanelstång
  • 2 dl vatten
  • glass el grädde
Koka ihop en lag på vatten, socker, kanelstång och vitt vin. Låt det koka tills det blivit lite simmigt och lägg då i hela eller halverade plommon. Sjud några minuter och ställ åt sidan. Låt stå tills det svalnat eller gärna ett par timmar.
Servera som en enkel dessert med en klick vispad grädde smaksatt med vanilj eller en skopa glass. Det är inte alls dumt att ha till en kaka av choklad eller varför inte en vanlig sockerkaka.

Smaklig spis!

1 kommentar: