21 september 2011

Banankakan

Mormors banankaka. En skräckblandad förtjusning i barndomen. Kakan som klarade sig länge, man kunde aldrig veta när den vara bakad. Saftigheten den höll i sig. Avlång, gräddad i brödform, utan garnering, utan krusiduller och insmickrande tillbehör. Den var vad den var, gulbrunprickig, skuren i skivor. Man åt eller så stod man över det var inte mer med det. (Såklart åt man, man var ju en sockerberoende skitunge).
Bananerna låg på den rostfria diskbänken, fula, nästan mögliga tänkte man. Snubb på ihopskrumpna. Gärna inhandlade i Mats mataffär (som den lokala butiken hetten på den tiden) till halva priset. Det var då de var som bäst att baka på. När de börjat dofta så där sötmoget, sliskigt.

Och ändå, nästan tjugo år senare, står jag här i mitt tillfälliga kök och mosar ihop en banankaka. Helt frivilligt och inte nog med det, jag riktigt ser fram emot det. Jag är sugen, hungrar efter den här banankakan som jag tänkt på i flera dagar. Jag har sneglat i den portugisiska kokboken över efterrätter, läst receptet på Bolo banana flera gånger och funderat på hur jag ska remixa det. Tycker att måtten är lite märkliga. För mycket mjöl, för mycket socker och nötter har jag inga så det får bli riven kokos.

Helst hade jag velat palla bananerna från Padres hus, heller kanske helt vänligt be André att ge mig ett knippe. Det hade inte varit några problem. Men bananerna måste ju vara på gränsen till övermogna och när de plockas från träden är de alltid gröna. Även här. Det blir regionalt odlade bananer inköpta i fruktboden i Agua de Pau istället. Bananer för 1 euro kilot. Mindre till storleken och fulare men tusen gånger godare än de man hittar hemma.

Tyvärr kommer det en magnifik solnedgång, en vän och en skålning i vitt vin från Pico emellan mig och banankakan så den glöms bort i ugnen och råkar bli aningen för torr. Så se upp med det när ni bakar. Låt er inte förföras av en brinnande himmel och en ny bekantskap.

På Kallbadhuset i Malmö gör de en banankaka på samma sätt som de gör kärleksmums: i långpanna och med någon sorts kletig kolatopping strösslad med kokosflingor. Det är inte dumt alls. Och vill man festa till kakan på annat sätt är hackade bitar av mörk choklad att rekommendera. Kanske servera ljummen kaka med lite vispad grädde.
Eller så följer man den portugisiska kokbokens förslag och äter den helt plain till frukost! Yes!


Banankaka (Bolo de banana)
1 typisk avlång brödform
  • 3 bananer 
  • 4 ägg 
  • 150 g smör, rumsvarmt 
  • 120 g råsocker 
  • 250 g vetemjöl 
  • 100 g kokosflingor 
  • el 100 g malna mandlar/valnötter 
  • 1,5 tsk bakpulver 
  • 1,5 msk mald kanel 
  • 1 tsk vaniljsocker 
  • 1 bit ingefära, färsk el torkad 

Rör ihop rumsvarmt smör med socker till en kräm. Tillsätt äggen ett i taget. Rör ordentligt. Mosa bananerna och rör ned dem i smeten med kryddorna och kokosflingorna. Rör till sist ner mjölet som bakpulvret blandats med.
Smörj en avlång form och bröa den med kokosflingor. Grädda i ugnen i 180 grader i 45-60 min. Jag gräddade min i opålitlig gasugn och det gick bra men tiden försvann så jag uppmanar er att själva hålla koll på kakans tillstånd. Den ska vara saftig så ta ut den så snart smeten inte fastnar på provstickan.


Receptmakare: Fru Palsternacka

3 kommentarer:

  1. Yum I love banana cake! Here in Sydney bananas have been so expensive since a cyclone destroyed the banana fields a few months ago. Since Australia doesn't import any bananas we'll just have to wait until the new crops are back. In the mean while I'll dream about making this cake ;-)

    SvaraRadera
  2. Maria: Did you translate my site to english or do you understand swedish? Have patience, soon the banana trees will pop up and when you've been longing for them for some time the bananas will taste even better.

    SvaraRadera
  3. bakade den här idag, blev megagod! tack för det. hoppas allt är bra, det ser ut som om det är det. många kramar.

    SvaraRadera