7 september 2011

Bolos - småkakor i översättning

Den här växten som jag skulle gissa är anis eller fänkål som finns i trädgården har inte riktigt lämnat mitt sinne i fred. Jag vill så gärna använda den på något sätt men det var inte förrän idag som jag gjorde slag i saken. Jag kombinerade lusten att baka med viljan att experimentera med växten och resultatet blev - efter många om och men - ett gäng mördegskakor med mandel, citronskal och nämnda växt som från och med nu går under namnet lakritsfrö.
Vissa saker är lätta här i Caloura: leva, bada, vila, titta. Till exempel. Andra saker är svårare: baka, gå till byn utan att börja svettas, sitta ute i det kolsvarta på kvällen utan att vara lite spänd.
Jag har en gasspis med fem plattor och en stor ugn. Den fungerade alldeles utmärkt tills idag när det var dags att grädda mina kakor.
Jag har respekt för gasugnar. Verkligen. Och jag är mycket försiktig. Trots detta poffade det så hårt en gång att hårstråna på min högra arm blev svedda och hela min kropp sa "Gå aldrig i närheten av det där monstret igen!" Men man måste möta sina rädslor eller hur?! Så efter en stunds självterapi och vissa säkerhetsåtgärder gav jag mig på ugnen på nytt. Den skulle inte få komma emellan mig och mina kakor. Men jag fick kasta in handduken och inse att det vore dumdristigt att fortsätta bli arg och inte lyckas för att till sist kanske brinna upp. Så gärna ville jag inte baka. Faktiskt. 


Den nya köksbänken är av kakel och mycket rar i mitt tycke.


Så vad gör man?
Jo man tar sina två degar (jag gjorde en back-up-variant med kanel och hackad choklad också i fall lakritsfrökakorna inte skulle bli så goda som jag hoppats) och traskar upp till det engelska paret och hoppas att någon är hemma och att det där om att jag kunde be om hjälp om vadsomhelst inte bara var tomma ord. Faktum var att min plan ändå var att gå upp till dem sen - men med gräddade kakor såklart - för att lämna tillbaka en flaska solkräm som jag lånat.
John var hemma och öppnade villigt sitt kök för mig och mitt bakprojekt. Även de har gasugn så kakorna fick bara färg på undersidan.
Och inget ont utan att det för något gott med sig. Medan jag stod där på deras terass och blickade ut över Caloura och havet såg jag för första gången Santa Maria i horisonten. Det är Sao Miguels närmaste grannö. Och medan jag var förtjust över denna nya utsikt verkade John och Jane snarare nedslagna och sa att "Usually that means bad weather."
Dåligt väder eller ej. Jag är ju romantiker och all sån där kunskap får liksom ett gyllene sken för mig. När man kan sia om framtiden genom att titta på molnen, dimman, vinden, solen, träden, fåglarna och så vidare. Jag ska lära mig det under min vistelse här. 


Hjälp på väg. 


Nåväl. Tillbaka till kakorna. Inte nog med att jag fick se grannön, jag fick även med mig John och Jane hem för att hjälpa mig komma tillrätta med spisen (dock utan lyckat resultat) och jag blev erbjuden att sitta på deras terass och använda deras wifi när som helst. Bra utfall kan man säga. 

Jag har inget internet här och ingen receptbank i varken datorn eller huvudet så grunddegen till de här kakorna fick jag ta från en kokbok som jag tror heter typ "100 världskända efterrätter". Det gick väl ok. Någon våg hade jag inte heller. Och inget florsocker. Men vad tusan. Det blev ett nytt recept och kakorna supergoda. Speciellt de med citron och lakritsfrö. Jag rekommenderar er att ta halva mängden torkad anis (lätt mortlad) om ni mot förmodan inte hittar lakritsfrö i er trädgård. 


Färg är inget kakorna får i en gasugn precis. 


Småkakor med mandel och...
  • 200 g smör 
  • 100 g socker (florsocker eller vitt strö) 
  • 400 g vetemjöl 
  • 1 ägg 
  • ½ tsk salt 
  • + 1,5 dl fint hackad skållad mandel 

citron & lakritsfrö
  • rivet skal av ½ citron 
  • 1 msk färsk lakritsfrön 
  • hela skållade mandlar 
kanel & choklad
  • 1 msk malen kanel 
  • 75 g hackad mörk choklad 
Häll ut mjöler på bakbordet och gör en grop i mitten. Tärna smöret och lägg i gropen med resten av ingredienserna. Knåda ihop till en deg.
Dela degen i två och knåda in smaksättningarna i respektive deg.
Rulla en korv av chokladdegen och klä med platsfolie och låt den vila i kylen medan du gör citronkakorna.
Sätt ugnen på 190 grader. Rulla små kulor av citron degen och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Tryck fast en mandel på degkulan. Grädda i cirka 7 minuter.
Skär skivor av chokladdegen och lägg på bakplåtsklädd plåt och grädda i cirka 7 minuter.
Låt kakorna svalna och bjud in dina grannar till fika!




Mördegskakor går finfint att frysa in och tinar snabbt så man kan ta fram dem allteftersom behovet uppstår och de känns färska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar