16 september 2011

Caponata - siciliansk grönsaksröra

Improvisation är ledordet numera. Har man ingen affär som tillhandahåller det man vill handla eller internet som svämmar över av recept, idéer och riktlinjer får man koka soppa på en spik och efter eget huvud.
Idag besökte jag äntligen matmarknaden i Ponta Delgada. Något som jag hädanefter kommer göra en gång i veckan. Hoppas jag. Idag var det torsdag och enligt uppgift den tredje bästa dagen att handla där. Lördagar ska vara oslagbara följt av fredagar. Men för mig dög utbudet idag mer än väl.


Torsdag på Mercado da Graca


Det svämmar över av rotfrukter (potatis, sötpotatis, cassava, rödbetor och morötter m.m.) regionalt odlad frukt (olika sorters äpplen, päron, ananas, bananer, passionsfrukt, meloner ) frukter från portugal (persikor, vindruvor, nektariner m.m.) och importerade mango, lime och papaya. I grönsaksväg hittar man paprikor, gurkor, olika örter och sallader, broccoli, kålsorter, tomater, auberginer, zucchini och pumpor allt odlat här i öriket.
Jag handlade aubergine vilket jag inte ätit sedan jag kom hit och längtade efter. Likaså rödbetor, butternutsquash och smålökar.
På bussen hem funderade jag på vad jag skulle laga till middag och kom att tänka på den sicilianska grönsaksrätten Caponata som jag tänkt laga hundra gånger men aldrig gjort slag i saken. Nu var det dags. Receptet som jag en gång klippt ut var hemma i Sverige och jag försökte minnas ingredienserna. Nu efter att att ha kikat på internet kan jag väl säga att mitt minne var sådär.
Men oavsett så hade jag inte kunnat göra den enligt DNs recept för jag saknade vissa råvaror. Trots det så blev min rätt mycket god men den kan nog inte tas för en traditionell Caponata. Och då är Caponatan ändå en rätt som det finns många versioner av. Även tillagningen skiljer sig åt en del. Det alla recept som jag nu läst igenom har gemensamt är en bas på aubergine och selleri och tomat i någon form där man tillsätter gröna oliver och ibland russin samt vinäger och socker för att få en sötsur smak. Rätten serveras kall, varm eller ljummen som en förrätt, sidorätt eller huvudrätt med pasta.
Jag ska göra en ny laddning snart, kanske redan nästa vecka, för det här är riktigt gott. Speciellt den skeden som jag slevade i mig tillsammans med en bit bröd när det var dags att diska grytan. Smakerna blir så mycket tydligare när den svalnat något.
Mitt minne sa att det skulle vara röd paprika i Caponata, något som facit bestrider, och det råkade vara så att de paprikorna som fanns i min kyl och sedan i grytan var den sorten som Olof någon gång döpt till Rysk-roulette-paprikor. Det vill säga att de kan vara superstarka som chili eller milda som vanlig paprika. Det här visste jag dock inte förrän jag hackat upp tre stycken och skulle till att slänga dem i grytan. Plötsligt sved mina läppar efter att ha rört vid dem med fingrarna och jag insåg att det här kan gå åt pipan om jag använder alltihop. Men jag chansade. Och det gick. Visst blev den ganska stark men ändå god. Nästa gång använder jag dock vanlig paprika eller struntar i den helt.


Som lunch dagen efter serverad kall med rostat bröd och stekt kikärtor. 


Caponatan - som jag mindes den
4 port som huvudrätt med pasta
  • 2 röda "snackspaprikor" eller 
  • 1 stor röd paprika 
  • 3 stora tomater 
  • 1 aubergine 
  • 1 gul lök 
  • 2 vitlöksklyftor 
  • 1 stor näve gröna oliver 
  • 1 näve sultanrussin 
  • 3 msk tomatpuré 
  • rödvinsvinäger 
  • honung/socker 
  • olivolja 
  • salt 
  • peppar 
  • färsk basilika eller persilja 
Tärna auberginen i kuber om ca 2x2 cm, lägg i ett durkslag, salta ordentligt och rör om. Låt stå och dra en halv timme. Skölj kuberna och torka av på hushållspapper/rinna av i durkslaget.
Hacka löken, vitlöken och tärna paprikorna och tomaterna.
Hetta upp en rejäl skvätt olivolja i en panna och stek auberginen gyllene. Ta åt sidan. Stek sedan lök och tillsätt vitlök mot slutet så den inte bränns. Tillsätt paprikorna och låt fräsa en stund. Rör sedan ner auberingerna och tomaterna. Krydda med tomatpuré och låt puttra kanske 10 minuter. Rör sedan ner grovt hackade gröna oliver och russin och låt puttra en stund till. Smaka av med vinäger och honung samt en skvätt god olivolja, salt och svartpeppar. Strimla basilika eller persilja vid servering, om du vill. Smaken ska vara mustig och sötsur.

Ät nu, sen, imorgon eller om en vecka (javisst, har du bara täckt caponatan med ett lager olivolja och förvarar den i kylen så håller den sig fint).

Receptmakare: Fru Palsternacka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar