14 oktober 2011

Äntligen Zucchinisoppa

Så många gånger jag tänkt på att göra en zucchinisoppa, så många gånger jag inte gjort denna zucchinisoppa och gjort något annat istället. Inte vet jag vad, men annat har det blivit.
Och så igår kväll slog jag till, trots att jag ätit soppa till lunch. Den ropade på mig, zucchinin, där den låg på sitt fat i kylskåpet. "Ta mig, ät mig. Våga inte ens titta inte åt broccolin. Det är mig du vill ha i din mun, i din mage. Ta mig och förvandla mig till soppa!"

Och så det här med att stoppa bröd i soppan, som bland annat italienarna gör. Gammalt, torrt vitt bröd som får blötas upp i buljong. Det är nytt för mig i praktiken men i tanken har även det funnits länge. Ja ända sedan jag för en månad sedan mycket målmedvetet smulade sönder det där förlorade vita brödet och lät det torka på en bricka. Här är i detta land av fukt är det lättare sagt än gjort att torka bröd kan jag lova. Men det gick till slut.

Många ingångar finns det till den här soppan. Och en annan, en tredje, är minnet av en soppa som min mor gjorde för flera år sedan. Jag var på besök i Svartå och hon hade kokat ihop en sån där soppa som inte verkar särskilt upphetsande när man tittar på ingredienslistan men som med mycket annat kan slå volter i munnen om den lagas med finess. Och det hade den gjorts minsann. Jag vill minnas att det var små vita bönor, vitkål, gul lök som kokats i buljong, timjan och en skvätt vitt vin. Till detta en hög parmesen och brödkrutonger och jag tyckte att den var så himla god. Åt flera portioner och tänkte på gasbildningen i magen men vad är en fis mot en andra omgång delikat soppa.

Och så har vi den klassiska franska löksoppan som gratineras i ugnen med en skiva bröd toppad med gruyereost. Hur gott är det inte!? Om den görs med omtanke och tålamod och rätt antal löksorter. Jag minns den vi gjorde som förrätt en nyårsafton med franskt tema. Att lök kan få en att dregla. Det har man svårt att tro när man står där vid köksbänken och hackar och gråter och hatar.




Receptet nedan är precis så som jag gjorde den och jag vill inte ändra något. Vill inte lägga till eller ta bort men jag ger er några förslag på variation om den inte passar er till hundra procent. 
1. Skippa vitkålen och kör bara på zucchini i större mängd. 
2. Byt ut vitkålen mot till exempel savoykål eller små vita bönor. 
3. Servera soppan med krutonger stekta i olivolja i stället för torrt bröd om du tycker det blir för slabbigt. 
4. Gratinera soppan på samma vis som fransk löksoppa med en skiva vitt bröd toppat med riven parmesanost. 


Finns världens godaste knäckebröd (Wilmas supertunna surdegsknäcke) i huset så vill jag ha det till varje måltid.
Tack återigen kära Anna.


Zucchinisoppa
3 port.
  • 1 zucchini 
  • 1 bit vitkål 
  • 1 gul lök 
  • 2 vitlöksklyftor 
  • torkad timjan 
  • färsk rosmarin 
  • torrt vitt bröd 
  • parmesanost eller anna hård smakrik 
  • smör 
  • olivolja 
  • (vitt vin) 
  • vitvinsvinäger 
  • 1 l grönsaksbuljong 
  • salt & nymalen svartpeppar 
Strimla löken och hacka vitlöken. Skivan kålen i strimlor och skär zucchinin i kvartar, drygt en halv centimeter tjocka. Fräs zucchinin i en tjockbottnad kastrull eller stekpanna i generöst med olivolja. När den börjar få lite färg slänger du ner löken och vitkålen och till sist vitlöken. Fräs allt glansigt. Tillsätt vin nu om du vill ha det. Och sedan grönsaksbuljong och torkad timjan. Låt koka cirka tio minuter, tills allt är mjukt och gott. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar samt en skvätt vinäger.
Har du färsk rosmarin föreslår jag att du smälter en klick smör och friterar den däri. Se till att den inte bränns eller smöret svartnar. När du hällt upp soppan i skålar toppar du med bröd, finriven parmesanost, rosmarin och en slinga god olivolja. Låt den stå någon minut så den får svalna lite, brödet suga upp buljongen och osten smälta en aning över brödet.

Smaklig spis!

Receptmakare: Fru Palsternacka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar