4 oktober 2011

Pumpasoppa



Jag ger er en pumpasoppa utan historia men med fin krämighet och apelsinton. Fru Palsternacka är fortsatt satt ur balans av diverse anledningar och jag ska inte blanda in dem här, de är liksom ingen bra krydda i maten. För att beskriva situationen kan jag dra till med det gamla ordspråket "Ju fler kockar desto sämre soppa". Något jag annars helst sätter mig emot (så länge jag får sista ordet vid pannorna vill säga).

Det är höst även här och på hustaken ligger stora pumpor och solar sig. Jag har hört att man kan lagra pumpor i princip hur länge som helst. Killen jag köpte min butternutsquash av sa att den kunde hålla sig fin i ett år bara man undvek kontakt med fukt vilket i och för sig är snudd på omöjligt här i detta dimhöljda rike. Grönsaker med lång hållbarhet är av godo tänkte jag och slog till på tre stycken och de har hittills klarat sig fint i mitt kök trots att det både regnat in och varit allmänt rått inomhus. 




I söndags bjöd jag över grannen André på middag. Det var mycket länge sedan vi sågs och jag kände att jag behövde lite sällskap. En pumpasoppa till förrätt och salvia e burro till huvudrätt följt av ohälsosamma mängder choklad med hasselnötter. Vi byggde på våra fettreserver den kvällen kan jag säga, men det är säkert av godo.

På grund av att jag inte kunde få fyr i min ugn så fick jag fräsa pumpabitarna i smör i en gryta innan jag kokade dem med buljong men om ni har möjlighet så rekommenderar jag helt klart en ugnsbakning av pumpan innan det blir soppa. Smaken blir annorlunda åt det bättre hållet. Det blev mycket gott på det sättet jag gjorde också men om man vill maximera smaken så kör på ugnen.




Soppa på butternutsquash
3 - 4 port.
  • 1 butternutsquash 
  • 1 stor potatis 
  • 1 gul lök 
  • 1 vitlöksklyfta 
  • 1 bit färsk ingefära 
  • 1 liten apelsin, rivet skal 
  • 7 - 10 dl grönsaksbuljong 
  • 1,5 dl vitt vin 
  • 1 dl vispgrädde 
  • 1 knivsudd piripiri 
  • smör att steka i 
  • salt 
  • färsk basilika och gräslök 
  • rostade pumpakärnor 
Skala squashen, tärna den och stek i smör i stor gryta i 10 minuter, tills de mjuknat något och fått färg.
Skala potatisen och tärna den och gör likadant med löken och vitlöken. Ner med det i grytan tillsammans med pumpan och fräs tills löken blir transparent. Slå på vinet och buljongen. Låt småkoka i kanske 20 minuter (det beror på pumpabitarnas storlek). Rör ner riven ingefära och piripiri. Kör soppan slät med stavmixer och tillsätt grädden. Låt den koka upp och smaka av med finrivet apelsinskal och salt.
Servera i skålar med strimlade örter och rostade kärnor.

Receptmakare: Fru Palsternacka

7 kommentarer:

  1. å jag gillar din blogg. soppan låter supergod! en liten fråga: skalar du din pumpa eller hoppar du de?

    SvaraRadera
  2. Nu är det bannemej dags för mig att lämna ett avtryck å uppskattning till din fantastiska blogg! Fick lästipset av din f d arbetskamrat Anna.O och du har då nästan fått över mig på grönsaksätarsidan till 100%. Så tack för underbar läsning och inspiration till en grönare vardag å vackrare värld. Tror att du skulle bli stormförtjust i Lisa FW sopprecept på butternutsquach som jag gjorde häromdagen, nästa gång ska jag testa ditt istället!

    SvaraRadera
  3. AnnaMaria: Tack, tack, tack. Jag tror jag hört talas om dig. Jag är superglad om och att jag kan inspirera dig att äta mer grönsaker. Känner mig rörd rentav. Ska kolla in Lisa FWs recept, hon är en stor inspirationskälla för mig också. Vilka är de sista animaliska produkter du håller fast vid nu då? Är det något som är extra svårt att släppa?

    SvaraRadera
  4. Emma: Tack för din uppskattning. Jag skalar pumpan, har svårt att se att det går att äta det där hårda skalet, men jag har inte testat. Bakar du pumpan i ugnen kan du dock behålla skalet och sedan bara gröpa ur köttet efteråt. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Maya:Blev inspirerand av detta receptet o gjorde några ändringar. Rostade först pumpan med skalet på i halvor o när allt stod o kokade ihop tillsatte jag 2 kanelstänger! Rostade pumpafrön på toppen! Toppen!

    SvaraRadera
  6. Anonym: Bra idé med kanelstång, det går fint ihop med mjuka pumpa smaken och den friska ingefäran. Toppen och tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  7. Fru Palsternacka! Nu en månad å flera soppor senare hittade jag en fallos liknade butternut squash som jag inte kunde säga nej till. Bestämde mig för att följa ditt recept till punkt å pricka(ovanligt för mig). Blev magiskt gott trots att den åts i all ensamhet. Gav bort den till någon annan som matlåda, det gick hem där också, perfekt balans av smakerna tydligen. Avseende det animaliska produkterna blir det fortfarande det som kommer från havet nån gång i veckan. Sen slank det ner lite viltkött när jag blev bjuden och visste var det kom ifrån, så ej helt grön.

    SvaraRadera