23 oktober 2011

Rösti på sötpotatis

Typisk lunchmat här hos mig är soppa, sallad, omelett eller någon snabb pastagrej. Sånt som man kan laga på max trettio minuter, gärna femton.
En dag fick jag upp en bild av en fluffig omelett med sötpotatis och koriander i huvudet på förmiddagen och tänkte göra slag i saken till lunch. Men efter arbete och en tur i vattnet fanns inte riktigt energin att tillreda potatisen först för att kunna använda den i en omelett. Ärligt talat visste jag inte ens hur jag skulle göra det , vilket som vore det bästa sättet. Koka eller ugnsbaka?
Någon som har erfarenheter av sötpotatis omelett bland läsarna? Hjälp!

Sötpotatisen är en riktigt hård knöl och vi har inte en särskilt nära relation i nuläget han och jag. Jag jobbar på den, men det tar tid, även om Azorerna är sötpotatisland. Här odlas kanske tre olika sorter och man hittar dem till bra pris (i jämförelse till Sverige) i alla mataffärer, marknader och fruktaffärer. Vad azorierna själva gör med dem har jag ingen aning. Jag har aldrig sett sötpotatis på menyn förutom som chips på Rotas.
Nåväl. När tålamodet brister får man improvisera och innan jag hunnit blinka såg jag mig stå där i köket och på den grova sidan rivjärnet riva en sötpotatis. Rösti, tänkte jag och rev vidare. Varför inte en rösti?
Och så fick det bli och det kommer det bli många gånger till i framtiden kan jag lova.
Enkelt? Ja!
Snabbt? Ja!
Gott? Ja!
Lagom-till-lunch? Ja!

Jag ska erkänna att jag hade lite svårt att släppa omelettidéen helt och hållet så jag löste det genom att skiva det kokta ägget jag hade i kylen och servera det till röstin. Ett litet tillskott av protein är nödvändigt. Och för att göra denna måltid komplett hackade jag ihop en sallad också.

Så inga konstigheter, byt bara ut den vanliga potatisen mot en söt typ och riv den grovt. Den är lätthanterlig som en morot och saftar inte något vidare. Väl i pannan limmar strimlorna ihop sig utan att protestera och man kan enkelt vända den med hjälp av ett lock eller tallrik.

Är man sugen på nya varianter av rösti manar ju det stora utbudet av fina rotfrukter så här års till att experimentera friskt. Morot, palsternacka, rotselleri, persiljerot.
Och har man ingen färskost av det slaget jag tjatar om här på bloggen tänker jag att det kan gå att göra en god röra av keso, örter och kanske lite finhackat ingridmarie äpple. Eller något smetigt av philadelphiaost.


Lunchbrickan.


Sötpotatisrösti
1 port.
  • 1 stor sötpotatis
  • 1 pytteliten gul lök
  • olivolja
  • salt & nymalen svartpeppar
  • Servera med t ex: ägg, färskost av komjölk, persilja eller koriander
Riv sötpotatisen grovt. Strimla löken fint. Hetta upp olivolja i en liten teflonpanna och lägg i lök och potatis. Bred ut i ett jämnt lager och salta. Stek på medelvärme tills potatisen blivit lite genomskinlig och att den limmat ihop sig. Får den färg alldeles för snabbt men inte blir genom bakad lägger du på ett lock en stund. Sedan tar du stekpannan i ena handen och sätter ett lock eller en tallrik i andra och håller den över pannan. Ett, två, tre och så vänder du röstin över till locket och låter den sedan glida ner i pannan med steksidan uppåt så den andra sidan får färg också. Salta och peppra. Lägg på en tallrik och servera med till exempel ett kokt ägg, färskost och lite örter. 


En liten sallad
  • vitkål
  • päron
  • gurka
  • persilja 
  • rostade sesamfrön
  • oliver
  • vinäger, olivolja, salt, peppar
Strimla kålen fint. Tärna gruka och päron. Veva runt allt med olja, vinäger och lite salt. Ned med oliver, persilja och sesamfrön. Klart!

PS. Päron och rostade sesamfrön. Åh. Jag säger bara det. DS

Smaklig spis!

Receptmakare: Fru Palsternacka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar