8 november 2011

Blomkålssoppa

Sopa do dia. Dagens soppa. I stort sett varje gång jag äter lunch ute så låter min beställning på knackig portugisiska såhär "Uma sopa do dia se faz favor.". Till denna soppa ofta en Baguette com quejo fresco, alface, tomate, azeitonas e oregano (färskost, sallad, tomat, oliver och oregano) eller en Baguette com omelete, alface e tomate. På Multimediacaféet (ja visst, det heter så, de har både internet och film där) där jag äter lunch om jag är i byn och fotograferar mitt på dagen så har de goda omelettbaguetter. Där steker de omeletten med örter och finhackad lök. Likadant är det på Bar CC i Ponta Delgada där jag och R äter frukost ibland.

Nåväl. Som jag sagt tidigare så är experimentlustan i köket inte så stor här på Sao Miguel och det gör mig stundtals lite olycklig (varför inte ändra det där receptet och minska buljongen när det blir för salt gång efter annan eller varför inte hacka ner en ört eller pressa några droppar citron när det är så lätt att göra stor skillnad?). Men trots att de här Sopa do dia är enklast tänkbara släta soppor så har jag ändå tagit dem till mitt hjärta och numera vill jag sleva i mig en skål varenda dag. Antingen som en lunch med tillbehör eller som en förrätt på en middag.

Nedanstående soppa skulle man aldrig kunna bli serverad på restaurang, den är alldeles för "tokig". Äpple i soppa! Och citronskal" VA?!

Men som ni ser så är det inte några andra smaksättare än just äpple och citronskal. Jag höll mig i skinnet och lät bli att krydda den. Vill man så kan man istället variera soppan vid servering. Det fina då är att om man som jag är ensam men lagar mat för fyra så har man chans till fyra olika soppor men med samma bas. Ja ni fattar poängen.




Krämig blomkålssoppa med äpple
4 port.
  • 1 blomkålshuvud ca 400 g.
  • 1 sötpotatis eller 
  • 2 potatisar 
  • 1 syrligt äpple 
  • 1 gul lök 
  • 1 vitlöksklyfta 
  • 7 - 8 dl grönsaksbuljong 
  • ½ citron, finrivet skal 
  • 1 dl vispgrädde 
  • rapsolja 
  • salt 

Hacka löken, tärna potatisen och äpple och skär blomkålen i buketter. Fräs löken mjuk och glansig i en skvätt rapsolja. Tillsätt finhackad vitlök, potatis, blomkål och äpple och fräs en minut under omrörning. Slå på grönsaksbuljongen och låt koka under lock i cirka 15 minuter tills allt blivit mjukt och fint. Ta kastrullen åt sidan och mixa soppan helt slät. Tillsätt vispgrädde och koka upp. Smaka av med salt och finrivet citronskal.

Servera soppan med till exempel: rostade nötter / stekta kantareller / färska örter / finhackat äpple/ smörstekta persiljerötter / smörstekt salvia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar