13 november 2011

Linser, päron, hasselnötter & ost

Häromkvällen gjorde jag den här salladen som fick en i mitt tycke svensk vibb. Svensk för att vara ihopsnickrad här i alla fall. Det blev en matig sallad som passar bra om hösten eller vintern och till kvällen. Vill man ha den ännu lite kraftigare så byter man ut huvudsalladen mot tunt strimlad kål. Att servera en värmande soppa till är en bra idé. Då kan man göra en soppa utan större krav på att skapa mättnad för det klarar salladen bra själv då den är proppad med proteinrika ingredienser som linser, ost och hasselnötter. 
Jag gjorde en soppa på broccoli, mandel och avocado som vi åt innan salladen. Men den är godast ljummen eller kall rentav så någon värme spred den inte precis. Jag valde att göra den för att den är lite festlig och pillig och jag hade lust att vara i köket länge. Annars föreställer jag mig att till exempel pumpasoppa eller en klassisk potatis och purjolökssoppa är gott till. Eller nej förresten nu har jag det - en fransk löksoppa. Ja, det tror jag på. En sån som man gratinerar i ugnen med bröd och gruyereost som lock. Då kan man nog hoppa över ostkuberna i salladen.




Höstsallad med svenska smaker
  • gröna linser el du puy linser, kokta & med tuggmotstånd 
  • salladshuvud 
  • morot 
  • snabbsaltad gurka 
  • päron + några droppar citron 
  • rostade hasselnötter 
  • persilja 
  • lagrad smakrik ost 
  • (russin) 
  • olivolja 
  • rödvinsvinäger 
  • fransk senap 
  • honung 
  • salt & nymalen svartpeppar 
  • en skvätt vatten 
Börja med att marinera linserna några timmar innan servering. Vispa ihop olivolja, vinäger, honung, senap, vatten och smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Om man skippar vattnet blir marinaden såklart tjockare och gillar man det bättre så kör man på det. Blanda ner linserna och ställ i kylen. Ta dock fram dem en stund innan du gör salladen så de inte är iskalla.
Skiva morot i slantar och koka några minuter i saltat vatten tills de är al dente. Häll av vattnet och rör ner en klick smör.
Grunda ett fat med sallad, lägg sedan på skivat päron (som du vänt i några droppar citron så det inte blir brunt), morotsslantar, krossade nötter, ostkuber, linser och grovt hackad persilja. Dra några varv med pepparkvarnen.

Receptmakare: Fru Palsternacka

2 kommentarer:

  1. hejhej! Är helt såld på din blogg! Underbar mat!
    Men jag tänkte laga både den marockanska o den indiska grytan o där står det koriander, 1 tsk hel... hela frön? eller blad?

    SvaraRadera
  2. Anonym: Åh va kul att höra. Tack tusen.
    Ursäkta otydligheten i recepten, ska åtgärda det så inga missförstånd uppstår. I de rätterna du nämner så menar jag hela torkade korianderfrön.
    Lycka till med lagningen och återkom gärna med respons med vad du tyckte.
    Hej.

    SvaraRadera