6 november 2011

Rapport och recept från ananasplantagen

Under den vecka som min mor var här på Sao Miguel hann vi inte bara besöka teplantagen i Gorreana och Porto Formosa, vi hittade även - efter mycket runtirrande i bil - fram till en av ananasodlingarna i Faixa de Baio. Om man ska göra en lista över de ätbara saker som Sao Miguel är känt för så finns ananasen helt klart med där tillsammans med te, biff, ost, likör och passionsfrukt för att nämna några. Det speciella med ananasen här är att den odlas i växthus - estufas - året runt och har en otroligt god smak. När jag var här i april och första gången smakade på den lokalt odlade ananasen visste jag inte var jag skulle ta vägen, den var så jävla god rent ut sagt.

För att vara lite mer konkret och övertygande i mitt slagslående för den azoriska ananasen följer här fem argument:
1. Doften. Jag skulle kunna ha en ananas i köket bara för att den sprider en fantastisk doft. Söt och fruktig.
2. Saftigheten. Det rinner när man skär i den och man får stundtals surpla i sig bitarna.
3. Smaken. Söt som få. Fruktig (ja det är ju en frukt). Lite kokosaktig. Lätt parfymerad.
4. Storleken. De finns i alla varianter från mycket rar mini-ananas lagom till en riktigt sugen person till bjässe-ananas lagom till ett helt kompani.
5. Priset. Mellan 1,5 - 2,0 euro per kilo brukar man få betala för ett gott ananasexemplar på marknaden.






Som besökare på det plantaget vi var på så får man själv gå runt och kika på området. Det finns skyltar utanför växthusen där de olika stegen i odlingen beskrivs så man kan enkelt följa processen från liten planta till stor planta med ananasfrukt mogen för skörd. Det är lite som i matlagningsprogram på TV när kocken säger " Nu sätter vi in kakan i ugnen och så ska den bakas där i fyrtio minuter men eftersom det här är TV så har jag redan förberett det här." och så plockar han/hon fram en färdiggräddad kaka ur ett skåp och de kan raskt hoppa vidare till nästa steg. Här kan man snabb-spola sig igenom ett helt års arbete, det är nämligen så lång tid som det tar att odla fram en enda frukt.






Så vad gör man då med ananasen här?
I den tillhörande butiken på plantaget där vi var säljer de förutom (överprisad) färsk ananas även förädlad sådan i form av chutney, likör och marmelad. Men ärligt talat så är det nästan en skam att prata om det som de pysslar med där som förädling, jag skulle nästan vilja kalla det förstöring istället för jag anser nog att när ananasen är så där god så är det bästa man kan göra med den att stoppa den rakt in i munnen, utan krusiduller eller omvägar genom kastruller eller alkohol. Jag vet inte vad det handlar om men på den här ön har man en förmåga att söta allting så till den milda grad att det knappt är ätbart (och även om det är ätbart så bör man inte äta det för att det är just så mycket socker i det).

Jag gissar att det är som med svenska jordgubbar. De första gubbarna för säsongen är snudd på heliga och de ska ätas solvarma och med så få tillbehör som möjligt (lite socker, mjölk eller glass på sin höjd). Det verkar de flesta anse. Men sedan när man lassat in några liter, kalendern visar juli månad och priset dumpats ner till 15 kronor litern då fylls matsidorna i tidningar och på internet med förslag på hur man kan förädla denna räda läckerhet. Man ska "spara sommaren" i form av sylter och safter och marmelader och kompotter och rom topf och chutney. Och jag är inte den som är den. Jag älskar att "spara sommaren". Tyvärr sparar (läs snålar) jag ofta så länge att den till slut möglar i sin burk (då jag snålar lite med sockret).






Hur som helst. Lever man med konstant tillgång till fantastisk ananas är det klart att man vill experimentera och använda den på olika sätt. Det får man ju förstå. Så för att leva upp till detta med att vara en matblogg och inte bara en pratblogg får jag lov att leverera - om inte helt tydliga recept - så i alla fall några uppslag på vad man kan hitta på med sin ananas. Jag ska erkänna att under min vistelse här har jag aldrig förädlat denna ananas i något annat än en fruktsallad så recepten är inte beprövade av mig. De är resultatet av en scanning av internet samt tidigare ananaserfarenheter.
Nu ska jag hålla käften och ni hålla till godo!

Tips på vad du kan göra med en färsk ananas: 
  •  Skala, skiva och pudra med kanel. 
  •  Skala, skiva och stö över rostade kokosflak. 
  • Skala, skiva och strössla med rivet lime eller citronskal. 

Enkla efterrätter med ananas som bärande ingrediens som kräver lite mer arbete :
  • Gör en god fruktsallad med ananas, apelsin, banan, äpple och gör en marinad av passionsfruktskött, färska hackad mynta, lime-/citronsaft, honung. Toppa med en näve rostade och grovt hackade mandlar. 
  • Skopa upp fin vaniljglass i en skål och servera med färsk skivad ananas, passionsfrukt och mynta. 
  • Stek kokosplättar och servera med färsk ananas och tjockyoghurt smaksatt med vanilj och lite honung. Puffa på kanel. 

Tips på vad du kan göra om du sitter inne på en burk (eller föredrar att göra en lyxvariant på följande recept med färsk ananas):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar