4 december 2011

Äppel-päppel-päron-paj

Saker och ting görs på rutin. Så även matlagning. Man ska göra en paj, det är höst eller vinter, och man tänker genast "Varför inte en äppelpaj?". Det är ju alltid gott. Och så blir nästa fråga om det ska vara en paj eller en smulpaj eller kanske rentav en äppelkaka? Men varför tänker man inte längre än så, varför tittar man inte bredvid de fina äpplena i disken, på de minst lika fina päronen?
Rutin. Vanesak. Trångsynthet.
Kanske.

Ett par dagar efter jag kom hem till Sverige så fyllde Anders år och jag ville göra en efterrätt att ta med till honom. Tidigare på dagen hade jag varit och inhandlat fina svenska Ingrid Marie äpplen samt Carola päron och så slog det mig att man kan ju faktiskt blanda de båda frukterna i en smulpaj. Löjligt enkelt.
Jag har ju snudd på fobi för att göra samma rätt två gånger på precis samma sätt och smulpaj på äpplen har jag ju gjort ett gäng gånger, på samma sätt. Men just den här dagen så blåste förändringens vindar i mitt kök i Malmö. För att testa ytterligare något nytt så tillsatte jag lite salt i smulet, något jag läst i ett recept nyligen, samt bytte ut en del av havregrynen mot blandade nötter och frön. En gnutta torkad ingefära kändes också passande till päronen.

Och resultatet?
Jo, mycket bra. Päronen är sötare än äpplena (beror ju såklart på vilken sort man tar men generellt har de ju mindre syra i sig) och jag kan tycka att de blir ett fint komplement, dessutom är de hårdare så pajen får både smältmjuka delar och lite mer tuggiga.




Päppelkaka med nötigt smul

  • 3 päron & 3 äpplen ca 800 g
  • citronsaft att pressa över
  • 125 g smör
  • 1,5 dl socker
  • 1 dl vetemjöl
  • 1,5 dl havregryn
  • 1,5 dl blandade nötter & frön (jag använde mandel, kokos, sesamfrön)
  • 1 tsk tsk mald torkad ingefära
  • 1,5 tsk flingsalt
  • 1,5 tsk kanel

Värm ugnen till 225 grader. Smörj en ugnsfast form med smör. Skölj äpplena och päronen och skiva dem på längden i tunna klyftor och lägg i formen, pressa över lite citronsaft. Nyp ihop övriga ingredienser till smulet och fördela det över frukten. Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter tills pajen fått fin färg.
Låt den svalna något och servera med glass, vaniljsås eller vispgrädde.

Smaklig spis!

Receptmakare: Fru Palsternacka

3 kommentarer:

  1. Hej Palsternackan.

    Tack för en fin blogg som jag läser med mycket nöje. Jag skulle vilja utmana dig att hitta på något spännande med vegofärs. Sökte i din sökruta men det enda jag fann var uppmaningen "Färs alltsammans i rapsolja på medelstark värme". Bolognaise och dess syskon (läs lasagne, färspirog...) kan inte vara the end of it?

    Tack på förhand.

    /Ett fan.

    SvaraRadera
  2. Ett fan: Haha vilken rolig iakttagelse. Tack för den, jag ska genast ändra stavningen. Jag ska ge det här lite tanke och så återkommer jag här i kommentarsfältet. Vegofärs är inget jag använder mig av så ofta men jag ska rota i skallen om jag kan hitta på nåt.
    Får jag lov att ifrågasätta varför du just vill laga mat med veggofärs om du själv tycker det är svårt att hitta på recept? Varför inte jobba med en roligare ingrediens?
    Hade du sett den här ragun http://densomaterpalsternackor.blogspot.com/2011/02/rostrod-middag-med-ragu-rodvin-o.html förresten? Den är min favorit och värd att laga.
    På återhörande.

    SvaraRadera
  3. Hej igen.

    Nej du den där ragun hade jag missat! Den får det bli i morgon tror jag minsann. Den dök inte upp i en sökning på färs och färs/vegofärs/sojafärs fanns inte som tagg men det är nog bloggers fel.
    Anledningen till att jag vill laga med färs är nog bara att det i regel är enkla och snabba rätter. Om de då dess utom lagas av dig så blir de nog också mycket goda.
    Ska försöka hålla koll på vidare kommentarer här. Annars hoppas jag på ett ordinarie inlägg om det du rotat i skallen efter.
    Fann förresten själv detta enkla och fina recept som fick bli dagens lunch med glasnudlar till.

    Tack.

    SvaraRadera