22 december 2011

Brorsans fruktkaka - en traditionstyngd skapelse

Bara ett par dagar efter det att jag skrutit om och tackat min bror på bloggen för att han bland annat skickar fruktkaka till mig på posten så dimper det ner ett platt paket i brevlådan. Jag tittade på det, kände och klämde och undrade vad det skulle kunna vara. Eftersom jag fyllde år dagen till ära så var min första tanke att det var en present, kanske en pocketbok. Jag hade inte vågat hoppas att det skulle bli en favorit i repris. Att kära bror och sambo Åsa skulle skicka fruktkaka till mig på posten i år igen. Men precis så var det. 
Två skivor tung mörk fruktkaka förpackad i folie och smörpapper dolde sig under den bruna pappen. 
Om jag blev glad? 
Ja. Mycket. 
Om jag ska äta den precis just nu i denna stund?
Ja. Med stort nöje och en kopp te.
Vissa saker gör jag i köket och vissa saker gör min bror. Fruktkaka, stolle och apfelstrudel är brorsans grej och det krävs en stor portion mod för att jag ska försöka mig på dem. Förresten finns det ingen anledning till det, inte så länge som hans resultat levereras postvägen de 50 milen som skiljer oss åt. 
Jag mailade brorsan som heter Petter och bad om receptet så att jag skulle kunna dela det med er och då fick jag en länk till Icakurirens hemsida samt ett tillägg som lät såhär:
Jag struntade i kryddorna. Tyckte det skulle kännas som pepparkaka. Inga cocktailbär, ersatt med frukt. Gräddad 1,5 tim i lördags.
Kanske lite mer konjak än i receptet. Det går nog alldeles utmärkt med ett sötare vin också.
God julafton
kram

Gör man fruktkakan idag eller kanske i morgon så har man bröd till finfikat i mellandagarna och ända in på nästa år. Det en kaka som vinner på mognad. Och om det går så långt att den blir torr och trist (är det ens fysiskt möjligt för en fruktkaka att torka?) så tänker jag att det inte är så dumt att steka skivor av den i smör eller rosta dem i brödrosten. 
Förresten vill jag minnas att det var just fruktkakans livslängd som plågade mig som liten. Det var nämligen så att min mormor jul efter jul hade det som ett av sina stående tillägg till familjens julbord och det var som att fruktkakan både var odödlig och helt enormt lång för den ville liksom aldrig ta slut. Långt in på det nya året och säkert också i februari månad så fick man dras med den där fruktkakan (som jag minns som torr) när man var på besök hos mormor. Den poppade upp när man minst anade det, ett sockerhot inlindat i aluminiumfolie och med rött sidenband. Alltså jag vill verkligen inte prata skit om mormor men hon har aldrig varit någon fena i köket (om man bortser från pannkaksstekningen som hon gjorde galant!) och det tror jag att hon skulle hålla med om om hon fick chansen att uttala sig här. 
Som jag minns det var det också bara mormor och brorsan som uppskattade fruktkakan...men va tusan det är aldrig för sent att ändra sig och i takt med att jag mognat (jag fyllde tjugosju igår) har jag också lärt mig att gilla och se charmen hos denna traditionstyngda kaka. Jag har rent av kommit att älska den. I alla fall den som brorsan gör. 




Engelsk fruktkaka
  • 100 g torkade aprikoser, hackade
  • 100 g dadlar eller fikon, hackade
  • 200 g (3 dl) russin
  • 1 påse (50 g) hackat apelsinskal
  • 1 påse (50 g) hackad suckat
  • 1 påse (50 g) röda cocktailbär
  • 1/2 dl konjak
  • 1 dl apelsinjuice
  • mandelspån till formen
  • 225 g smör, mjukt
  • 2 1/2 dl ljust muscovadosocker
  • 4 ägg
  • 4 1/2 dl (270 g) vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk kanel, malen
  • 1 tsk ingefära, malen
  • 1/2 tsk kryddnejlika, malen
  • 1 msk kakaopulver
  • 1 1/2 dl (100 g) hasselnötskärnor
Lägg aprikoser, dadlar eller fikon, russin, apelsinskal, suckat och grovhackade cocktailbär i en bunke. Häll på konjak och apelsinjuice. Blanda väl och täck bunken. Låt dra i rumstemperatur minst 1 timme.
Smörj en hålform som rymmer cirka 2 liter. Strö med flagad mandel. Rör smör och socker poröst i köksmaskinen, eller med elvispen. Rör ner äggen, ett i taget.
Blanda mjöl, bakpulver, kryddor, kakao och grovhackade nötkärnor i en bunke. Häll mjölblandningen över frukten och rör om väl så att alla fruktbitarna blir väl mjölade. Rör ner frukt med mjöl i smeten.
Klicka smeten i formen. Dunka formen hårt mot bänken så att smeten packar sig. Släta till ytan och sätt in formen på nedre falsen i ugn i 175 grader. Grädda 1 1/2– 2 timmar. Lägg ett sjok bakplåtspapper över när kakan börjar mörkna på ytan. Prova med sticka, när den är torr är kakan färdig.
Ta ut kakan och låt den svalna cirka 20 minuter i formen innan den stjälps på galler och får kallna.
Lägg kakan på en tallrik med den rengjorda formen som lock och sätt kakan att mogna i kylskåp.

Receptmakare: Sigmund Kaarstad för Icakuriren med tillägg av Petter Atterstig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar