7 december 2011

Fänkålssoppa med kardemumma

Det är år sedan nu, som jag en vacker dag kom hem till Kim och blev bjuden på en len och fin fänkålssoppa smaksatt med kardemumma. Sedan dess har den bott i mitt hjärta och minnet av smaken i mitt  gomsegel. Jag vet inte exakt hur hon gjorde den eller var hon hittat receptet men jag vet att jag blev mycket imponerad och smått lycklig av idéen att lägga bullkrydda soppan. Nu har jag försökt återskapa något liknande. Om den är lika god eller har samma ingredienser som den Kim gjorde har jag ingen aning om, men man behöver kanske inte jämföra de båda.
Jag tycker att den passar bra som förrätt till en bjudning. Den är tillräckligt läcker (ursäkta ordvalet men det är det närmaste jag kommer) för det.


En len fänkålssoppa med knäckebröd, lagrad svecia, päronskivor & svartpeppar. Gott!


Fänkålssoppa med kardemumma
4 port.
  • 2 fänkålsstånd
  • 2 potatisar, mellanstorlek
  • 1 gul lök
  • 8-10 dl grönsaksbuljong
  • 2 dl vispgrädde
  • ev. 1 dl vitt vin
  • hela kardemummakärnor
  • 1/2 eko citron, finrivet skal
  • olivolja
  • salt
Skölj och putsa fänkålen, skär bort spröten och dela den i mindre bitar eller strimlor. (Vill du servera några hela klyftor fänkål i den släta soppan vid servering så skär några bitar lite större och behåll en del av stammen där så att "bladen" hålls i hop under kokningen.) Skala och hacka löken. Fräs alltsammans mjukt och glansigt i olivolja tillsammans med lite salt och ca 20 kardemummakärnor. Skala potatisarna, tärna dem och lägg i bland fänkålen. Har du en skvätt vitt vin så slår du på den nu innan buljongen. Låt soppan koka på medelvärme i cirka en kvart tills grönsakerna är mjuka. Slå på vispgrädde och mixa soppan helt slät (glöm inte ta bort de hela klyftorna till serveringen). Koka upp och smaka av med rivet citronskal (och om du inte haft i vin kan du eventuellt vilja pressa i några droppar citronsaft), salt samt mortlad rostad kardemumma*. 

Smaklig spis!

Receptmakare: Fru Palsternacka och någon okänd

* Rostad kardemumma. Det har jag fått från Lisa Förare Winbladh. Hon skrev om att rosta kardemumma och mortla med råsocker för att ha att strö på den fantastiska havrekrossgröten. Och när jag gjorde den här fänkålssoppan provsmakade jag både mortlade kardemummakärnor som rostats på låg värme i stekpanna samt de orostade och jag upplevde att den största skillnaden var att pepprigheten delvis försvann vid rostningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar