23 december 2011

Fet fänkål, salt strössel & spaghetti

Mitt i baket av den stora monstertårtan till min födelsedag blev vi hungriga, Moa G och jag. Eller nej så var det inte alls, nu minns jag fel. Mitt i baket av den stora monstertårtan till min födelsedag blev Moa G jättetrött och skickades till dagbädden för en tupplur medan jag slängde ihop en snabb middag till oss båda i hopp om att den skulle generera energi nog att baka både chokladbottnar och franska maränger. 
Fett och kolhydrater, det är vad som behövs. 
Redan i mataffären när vi köpte ingredienser till tårtan så skissade jag upp middagsplanerna. I kylen hemma låg en fänkål och jag kände ett starkt sug efter oliver, förmodligen på grund av saltbristen som följd på svettyoga och bastubad på samma dag. Bräserad fänkål med fejkon, oliver och pasta sa jag och Moa nickade instämmande.
Nu vet jag knappt vad bräserad är men jag tycker det låter så bra så jag brukar säga det ibland när någon ringer "Ja, jag står här i köket och bräserar lite... Vad gör du själv?"
Vänta lite här nu, vad var det jag önskade i den "Maffigaste summeringen i mannanminne", vad var det jag önskade om palsternacksbloggens framtid? Ja just det, att bli mer allmänbildande. Så nu mina vänner ska jag ta reda på och redogöra vad det innebär att bräsera. 
Mat & Vänners sida står att läsa följande Ordet bräsera kommer av det franska ordet "braiser", vilket innebär att man tillagar råvaror genom att steka eller koka dem med lite vätska, till exempel vatten, buljong, olja eller vin i botten av en gryta med lock samt på låg värme. Metoden bräsering är, förenklat sagt, kokning efter bryning.
När man bräserar börjar man med att bryna livsmedlet så att det får stekyta, sänker därefter temperaturen och sätter på locket. Den fuktiga värme som uppstår under locket gör att smakerna koncentreras i vätskan, och den skonsamma tillagningen gör kött mört och grönsaker smakrika. Du kan bräsera i en gryta på spisen eller ställa in grytan i ugnen, men tänk på att hålla låg värme så att smakerna får tid att utvecklas och koncentreras.
Se där, då är den här palsternackan inte helt tappat bakom en vagn ändå. För det var precis så som jag trodde. 
På nämnda sida finns en ordbok som jag genast ser kan vara användbar för mig framöver. Till exempel vet jag numera att Dressera är det samma som att binda upp något (eller någon? i köket). 

Åter till fänkålen. 
När maten var på väg till bordet väckte jag Moa som krupit ihop till en liten boll på dagbädden. Hon åt med god aptit och förlorade sig i diverse vällustsljud. Mycket vackert att väcka någon med en fet fänkålspasta och sedan få lyssna till skratt och hyllningar över maten. 
Moa berättade att fänkålen och hon inte var särskilt goda vänner men att hon nu verkligen kunde ta den till sitt hjärta. Det är ju en grönsak som tar mycket plats, som sticker ut och upp och knappast ursäktar sig och sin existens. Rå är den riktigt kaxig men bräserar man den och kokar i grädde så taggar den ner en aning men behåller ändå sin fina och speciella smak. 




Bräserad fänkål, salt strössel & spaghetti
2 port
  • 1 fänkålsstånd
  • 1 liten gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1-2 dl torr fransk cider
  • 1 dl vispgrädde
  • salt & nymalen svartpeppar
  • 1 näve gröna oliver, urkärnade
  • 1 näve fejkon (i tärningar, Hälsans kök)
  • ruccolasallad
  • spaghetti
  • smör
  • olivolja
Skölj och ansa fänkålen. Skär bort stocken i mitten och de gröna rören. Skär den i klyftor och strimla löken samt hacka vitlöken. Smält smör och en skvätt olivolja i en gryta eller djup stekpanna. Låt fänkålen och löken brynas under uppsikt och tillsätt vitlöken när de börjar få färg. Salta och peppra lite. Sänk värmen och slå på cidret och låt det koka in. Slå på grädden och lägg på locket och låt fänkålen koka mjuk på låg värme. Rör om då och då och tillsätt en skvätt vatten om det blir för tjockt. 
Under tiden kokar du spaghettin och steker hackade oliver samt fejkon i olivolja tills det blir knaprigt. 
Slå av pastavattnet och lägg upp spaghetti på djupa tallrikar, lägg på fänkålen och gräddsåsen, toppa med det salta strösslet och ruccolasalladen. Dra några varv med pepparkvarnen och servera genast. 
Att dricka torr fransk cider till är en hit. Den som heter Boulard Cidre de Normandie och finns på systembolaget för ringa 49 kronor är min favorit. 
Läskande, fruktigt och en aning sött mot det salta och gräddiga i maten. 
C'est bon!

Receptmakare: Fru Palsternacka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar