25 december 2011

Fruktsallad & en blommig frottérock

Julaftonsfrukost med Moa G till bordet. Hon är klädd i blommig frottemorgonrock från sjuttitalet. Den passar henne perfekt. Lika bra som den passar henne passar salladen på granatäpple, apelsin, fikon och valnötter morgonrocken.
Ibland är man på humör och väljer att färgmatcha maten med klädseln och göra efterrätter till frukost. Igår var en sån dag.
Den här salladen har jag skrivit om förut på bloggen. Men jag gör det igen, för jag misstänker att det fortfarande finns dem som inte provat den och dessutom var det en mycket dålig bild till det förra inlägget. Då gjorde jag den som en efterrätt med kanderade valnötter men har man ont om tid, redan är sockerstinn nog eller helt enkelt föredrar dem naturella så går det lika bra.

På det världsomspännande datanätverket läser jag att granatäpplet tillhör familjen Fackelblomsväxter och det låter så vackert. Trädet blommar mellan maj och oktober och jag minns att när jag reste från Azorerna i slutet av november kunde jag se att det hängde mogna granatäpplen från grenarna i somliga trädgårdar i Caloura. Romas heter de där. Den sista måltiden i huset då Rui och Maria fanns vid mitt bord gjorde jag den här salladen på lokalt odlade apelsiner, granatäpplen och valnötter. De torkade fikonen var importerade från Turkiet (trots att fikonträden finns i närmast överflöd på Sao Miguel hittar man inga torkade fikon därifrån, jag gissar att det är det fuktiga klimatet som gör det omöjligt att få något att torka) och det är ofta därifrån granatäpplena kommer som vi köper här i Sverige om vintern. En av de sakerna jag gillade mest när jag var i Istanbul för ett par år sedan var fruktstånden som stod i varje gathörn och sålde färskpressad granatäpplejuice. Ett glas för en euro ungefär. Där låg granatäpplena i höga, prydliga pyramider och för att utvinna juicen så skars de itu och pressades på en sån där vanlig apelsinpress i metall där frukten snarare kläms ihop än skruvas runt. Det gick åt ungefär två stora granatäpplen för att fylla upp ett litet plastglas och tittade man på det såg det inte ut att vara så mycket men det är en sådan smocka av frukt, c-vitamin och antioxidanter att man knappt kan dricka allt på en gång. Men det gör man ändå. Och sedan studsar man fram på gatorna med ny energi till böneutropen från moskéerna (varning för exotism i texten). 
Staden Granada har fått sitt namn efter den stora produktion av granatäpplen de har där och Grenadin kommer som ni säkert förstår eller redan vet också från denna frukt.
 

Fruktsallad proppad med vitaminer, fett, proteiner, fruktsocker, antioxidanter.
Bra mot post- eller pre-juldepression eller allmän leda. 


Apelsin, granatäpple, fikon & valnötter
4 port
  • 2 stora apelsiner 
  • 1/2 granatäpple, riktigt rubinröda kärnor ska det va 
  • 8 valnötter med skal 
  • 6 torkade fikon 
  • några puffar kanel 
  • ev socker och en nypa salt till kandering 
Vill du kandera valnötterna så gör så här: Rosta valnötterna i ugnen cirka 10 minuter på 200 grader. Smält socker i en stekpanna och vänd runt nötterna i det. Lägg dem på ett bakplåtspapper och skilj dem åt med två gafflar det snabbaste du kan. Strö över lite lite salt.
Skala apelsinerna med kniv så du får bort allt det vita och skiva dem. Rulla granatäpplet under trycket från din hand så lossnar kärnorna lättare. Skär det itu och pilla lossa kärnorna med fingrarna eller vänd det upp och ner över en skål och slå på det hårt och bestämt med en träslev så lossnar kärnorna men de vita skiljeväggarna stannar kvar i frukten. Hacka fikonen. Lägg apelsinskivorna på ett fat, puffa över kanel, strö över valnötter och fikon och avsluta med rubinerna.
Servera.

1 kommentar:

  1. I think that is very good!!!!looks very nutritious!!kizi

    SvaraRadera