15 december 2011

Jordärtskockssoppa med tryffelolja (att dö för)

Om det är något jag faktiskt saknat under tiden på ön så är det jordärtsskockor. Tur då att jag har en vän som hade den goda smaken att påminna mig om denna storslagna underjordsväxts existens och föreslå att laga en soppa på skockor en regnig luciadag.
Daniel stod för receptet och tillagningen av soppan och jag gjorde små varma smörgåsar och en sallad därtill. Salladen blev halvkul men jag kan ändå berätta vad den innehöll för tanken var god och den hade blivit god om jag inte valt att blanda grapefruktjuice med olivolja (det blev beskt och med en märklig bismak) istället för citronsaft till dressingen. Några dagar innan hade jag gjort en liknande sallad och den blev mycket godare så jag skriver ner de bästa delarna av de båda varianterna och gör det till ett bra recept.

Men åter till soppan.
Jag brukar ställa mig skeptisk till att använda matlagningsvin istället för vanligt vin och matlagningsgrädde istället för vispgrädde men resultatet av den här soppan blev så väldigt bra så jag är beredd att ta till dessa produkter i framtiden. Framförallt är det bra (för mig) att inte automatiskt rata ett recept bara för att man inte har vanligt vin hemma eller är för fattig för att köpa det eller om det är så att systmebolaget stängt och det är en omöjlighet att komma över en flaska. Det kan ju faktiskt hända.
Så kort sagt så fick den här soppan mig att vidga mina vyer och vy-vidgande är alltid av godo.

Jag har ett recept på jordärtskockssoppa sedan tidigare här på bloggen. Men det skiljer sig åt en del då det innehåller cider och några potatisar och så toppades den soppan av lite stekta kantareller bland annat.
Soppan som Daniel gjorde piffades med rosépeppar, finhackad persilja och några droppar tryffelolja. Något helt annat och helt superbt!

Och när jag ändå är inne på jordärtskockor så måste jag puffa för en annan god och festlig grej som jag gjorde under förra säsongen: Ugnsbakade skockor med mandelkräm

Den här soppan och salladen är ingen hitkombination utan resultatet av en slump och de råvaror som fanns hemma och skrek på uppmärksamhet då det begav sig. Men vid sidan av salladen så gjorde jag som sagt även några små varma smörgåsar och de eller något liknande kan jag rekommendera att servera till soppan. Jag skar bitar av surdegsbaguett, smörade dem, la på skivad vällagrad svecia, lite persilja, grovkornig senap och purjolök och så grillade jag dem snabbt i ugnen på 250 grader till osten smält och de fått lite färg. 
Man kan ju lägga lite vadsomhelst på sina varma smörgåsar, till exempel svampstuvning, chutney, annan ost, nötter, sin granne och så vidare. Ja det är väl bara fantasin och Sveriges rikes lag som sätter gränserna som det brukar heta.


Jordärtskockssoppa med tryffelolja
4 port.
  • ca 500 gram jordärtskockor 
  • 1 stor gul lök 
  • ca 5 dl vatten
  • grönsaksbuljong efter tycke och smak (arla säger 2 tärningar...) 
  • 1-2 dl vitt (matlagnings-)vin 
  • 1,5 dl (matlagnings-)grädde 
  • smör 
  • vitpeppar 
  • salt 
  • rosépeppar 
  • finhackad persilja 
  • vit tryffelolja 
Skala och hacka löken. Skala och skär jordärtskockorna i mindre bitar. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt jordärtskockor, vin, vatten och buljongtärningar. Låt koka under lock cirka 15 min eller tills jordärtskockorna är mjuka. Mixa soppan riktigt slät. Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt grädden. Värm och smaksätt med nymalen vitpeppar. Toppa vid servering med persilja, mortlad rosépeppar samt tryffelolja.

Receptmakare: Arla i remix av Daniel


Sallad på grapefrukt & avocado
  • ruccola sallad
  • blodgrapefrukt 
  • avocado 
  • äpple 
  • rödlök 
  • rostade pumpa- eller sesamfrön
  • olivolja 
  • citronsaft 
  • honung 
  • en skvätt vatten
  • salt & nymalen svartpeppar
Filea grapefrukten efter bästa förmåga. Tärna äpple. Skiva avocado. Skala och skiva rödlöken mycket fint. Skölj och torka ruccola salladen. Rosta pumpafrön eller sesamfrön. Lägg upp allting på ett fat. 
Vispa ihop ingredienserna till dressingen och låt var och en själv ta för sig (så slipper man en slak och slabbig sallad). 

Receptmakare: Fru Palsternacka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar