31 december 2011

Moderkakans uppkomst och förfall

Jag misstänker att den här tårtan är det närmaste jag kommer en förlossning. Jag är ledsen mamma men det blir inga barnbarn, du får nöja dig med en monstertårta vid namn Moderkakan. Den är en hyllning till mig själv, en födelsedagstårta till dagen då jag fyllde tjugosju år. Jag tog alltså min tårtbakningsoskuld vid tjugosex års ålder med buller och bång och dunder och brak och under både mycket strukturerade samt smått kaotiska former. Det var kladdigt men det gjorde inte ont. Snarare så njöt jag hela vägen. Ända från planeringsstadiet tills dess att den sista marängen placerades på toppen som kronan på verket och jag snittade Moderkakan med min kökslådas största kniv medan publiken (gästerna på kalaset) höll andan. Skulle det gå hela vägen? Skulle den hålla, skulle Moderkakan klara av att skäras itu utan att innanmätet (hallonmoussen) sipprade ut på den blanka vita bordsskivan?
Frågorna hopade sig i luften och spänningen var nästintill olidlig. Men allt gick fint, finare är förväntat till och med och publiken njöt i fulla drag av Moderkakan och dess många smaker när de väl fått in den i munnen. Hurra, Hurra, Hurra. Ropade de till mig. För det är så man gör i Skåne, man snålar med Hurrandet och ropar bara tre gånger och sedan blir man förolämpad genom att bli kallad Födelsgris. Bortsett från det så var det en mycket trevlig tillställning. Det var bubbel och kaffe och kristall och silverskedar och tända ljus och vänner från olika håll och presenter och prasselpapper och en röd ros och så sjukt mycket Moderkaka att hälften vore nog. Och det trots att Lars åt fyra bitar och de flesta andra åtminstone två.
Mest njöt jag nog av att förvåna publiken genom att bjuda på en tårta som nog smakade betydligt bättre än den såg ut. Somliga trodde att Moderkakan mest var en pyntad hög med mousse eller så och har man inte högre tankar än så är det klart att man blir glatt överrasskad när man får höra att Moderkakan består av 16 lager med fem olika konsistenser och lika många smaker.
Från och med nu blir det bara mat-på-hög för min del, för det är så fint att se leenden spricka upp i de matades ansikten.


Franska sega chokladmaränger.


Moa smörjer på fläderkräm med säker hand. 


Till min hjälp i köket hade jag Moa G, den bästa slickepottslickaren i Skåne. 


Det hela började med en inbjudan till kalas till mina vänner. Jag ville lägga in någon festlig bild i mailet för att illustrera vilken typ av tillställning som väntade och så hittade jag den här:




När mailet väl var skickat och Ja-tackningarna började trilla in fick jag helt enkelt ta mig i kragen och se till att försöka leva upp till förväntningarna och det jag hade lovat. Det skulle bakas en hög tårta. En snygg hög tårta. Ja, en bröllopstårta rentav. Och så satte planeringen igång. Jag och Moa G bläddrade i kokböcker hemma på dagbädden för att finna inspiration och så gjorde jag en lista över smaker, delar och ingredienser som jag tycker är gott i en tårta. Det var till stor hjälp och jag kan rekommendera andra tårtbakare att göra detsamma för att komma närmare sina drömmars tårta.
Efter några timmars googlande, bläddrande, fantiserande och dreglande så hade vi en färdig skiss på tårtan och dess olika beståndsdelar samt recept på dessa. Sedan gick det av bara farten ända fram tills födelsedagskvällen då tiden visade sig vara väl bra tilltagen och jag verkligen fick hejda mig från att börja bygga ihop den för tidigt.
Första kvällen bakade vi chokladbottnarna och de franska chokladmarängerna. Bottnarna la jag in i frysen så snart de svalnat och tog fram dem när det var dags att hälla på hallonmoussen dag två.. Andra kvällen gjorde jag fläderkrämen, hallonmoussen och citronbottnarna. Och sista kvällen innan gästerna kom så gjorde vi chokladflak, vispade grädde till garneringen samt byggde ihop alltihopa. Vi hann även äta en fantastisk födelsedagsmiddag bland all bråte bestående av mackor med kokt potatis, stekt ägg, senap och ost samt en flaska bubbel. En ny kombination för min del men alldeles perfekt för stunden.


Chokladkaka, hallonmousse, citronkaka, fläderkräm, krossad maräng, chokladkaka, hallonmousse, citronkaka, fläderkräm, krossad maräng, citronkaka, fläderkräm, chokladkaka, fläderkräm, hallonmousse. 


Ett Palsternacksverk.  


Ett Pollock-verk.


Palsternackan lägger en sista hand vid Moderkakan.


Sådärja. Tre dagar senare är skapelsen fulländad. 


När blodsockret är på väg ner kan man pigga upp sig med paket. Torkade svampar och tranbär och zestjärn och
vinflaskor och tvål och ring och handkräm och småflaskor. Tusen tack för alla fina grejer!


Byter man bakgrund ser den trevlig och snudd på anständig ut. 


Tias menar att han inte varit delaktig i styckningen av moderkakan. 


Brottsplatsen. Fritt förfall på Kamrergatan. 


Läs noga alla instruktioner innan du börjar baka. Det är lite omständligt och tar en hel massa tid. Men det är kul och tårtan blir faktiskt helt fantastiskt smarrig!

Moderkakan och recepten på de olika beståndsdelarna följer här. Samt en redovisning över hur jag gick till väga. Om man vill kan man lära av mina misstag vilka inte är så många men om jag hade gjort om kakan igen så hade jag skippat browniebottnarna och bara jobbat med fransk chokladtårta och så hade jag eventuellt valt att inte blanda fläderkräm med vispad grädde till garnering för det gjorde den mycket lös och så slutar det som ni ser på bilderna med en tårta där garnityren sakta strävar ner mot bordsskivan. Istället hade jag nog valt att bara spritsa grädde på vissa ställen för att ha något att klistra fast hallon, maränger och choklad i och så varit mer generös med fläderkrämen inuti tårtan.
Något som förvånade mig ordentligt var att tårtan faktiskt höll. Att hallonmoussen (som bara hade sju gelaltinblad istället för receptets 10) orkade bära upp alla kilon och inte pressades ut av kaktrycket.


Till tårtan gjorde jag en halv sats av den här kakan och gräddade den i en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Det var för att jag inte ville ha en alltför tjock och tung chokladbotten. Jag hoppade över valnötterna och bröade formen med ströbröd istället. Pass på gräddningstiden i ugnen så den inte blir torr. 

Fin fransk kladdig chokladkaka
  • 225 gram mörk choklad
  • 225 gram smör
  • 4 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • (ca 2 dl hackade valnötter att beströ formen med) jag hoppade över det här
Smält choklad och smör på svag värme i en tjockbottnad kastrull. Låt svalna något.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda vetemjölet med bakpulvret. Rör ner choklad-smöret i äggblandningen. Vänd ner mjölet försiktigt och rör till en slät smet. Häll smeten i en smord och bröad form. Formen ska ha löstagbar kant och cirka 23 cm i diameter. Grädda kakan i 200 grader i 25 minuter. Den ska vara lite kladdig i mitten även när den är färdiggräddad. Prova med en sticka.

Receptmakare: Monika Ahlberg ur boken Rosendals Trädgårdscafé


Jag följde det här receptet bortsett från apelsinen men kan nog ändå rekommendera att ta med den. Viktigt återigen är gräddningstiden så den inte blir torr i ugnen. När kakan svalnat skar jag ut en stor rundel, den som var i den första och största sektionen i tårtan, och en liten rundel, den som var i den översta och minsta sektionen av tårtan. Jag utgick från den största springformen jag hade, alltså samma som jag bakade en av citronbottnarna i, 28 cm i diameter. 

Chokladruta
  • 150 g smör
  • 3 dl socker
  • 5 msk kakao
  • 2 ägg
  • ca 4,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1,5 tsk bakpulver
  • (rivet skal och saft av en apelsin) jag hoppade över det här
  • 3/4 dl vispgrädde
  • 3/5 dl mjölk
  • 75 g hackad mörk choklad
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socket vitt och poröst. Riv och pressa apelsinen. Blanda ner skal och saft med mjölk och grädde i äggsmeten. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver och tillsätt blandningen omväxlande med det smälta smöret. Hacka chokladen ganska fint och rör ner den. Häll smeten i en smord och bröad långpanna. Grädda kakan i 150 grader i 20-25 minuter (beroende på hur stor plåt du har blir kakan olika tjock och gräddtiden därefter så håll koll och prova med en sticka).

Receptmakare: Monika Ahlberg ur boken Rosendals Trädgårdscafé


Jag bakade kakan i två olika springformar. En med ca 28 cm i diameter och en med 23 cm. De blev höga och fina kakor som jag sedan fick dela i två delar vardera så att de blev tunnare. Alltså hade jag 2 bottnar med 28 cm i diameter och 2 bottnar med 23 cm i diameter. Ur en av de mindre bottnarna ska jag ut en rundel som motsvarade storleken på den minsta tårtsektionen. Som ni förstår så blev det en del kaka över och antingen så gör man som jag gjorde eller så räknar man om receptet. Här är det i sitt originalutförande. Ett bra recept på en mycket god citronkaka som man kan baka och äta som den är eller använda som tårtbotten. 

Citronkaka
  • 6 ekologiska ägg
  • 5 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 100 g smör
  • 2 dl mjölk
  • 7 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • Skal och saft av 2 citroner
Smör till teflonformarna (1 x 26 cm i diameter, 3 x 16 cm/diam.)

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten. Rör i saft och skal av citron. Smörj formarna med smör. Fyll den stora formen med hälften av smeten och fördela den resterande smeten mellan de tre små formarna. Grädda bottnarna (i omgångar) i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig. Låt kakorna svalna och avlägsna dem sedan från formarna.

Receptmakare: Leila Lindholm


Hallonmoussen gjorde jag bakdag nummer två då chokladbottnarna redan var klara och i frysen. Jag gjorde moussen enligt receptet nedan och monterade sedan ihop den strörre springformen (28 cm i diameter) och den mindre (23 cm i diameter) och la dit en chokladbotten i varje. Jag tog även fram en liten grund skål i samma diameter som den minsta och översta tårtsektionen (ca 17 cm i diameter) och klädde den med plastfolie. Och så fördelade jag moussen i de tre formarna, täckte dem med plastfolie och ställde genast att stelna i kylskåpet. Där fick de stå tills det var dags att bygga ihop tårtan. 

Hallonmousse
  • 800 g hallon, frusna
  • 7 st gelatinblad
  • 2 äggvitor
  • 2,5 dl strösocker, (2 dl + 0,5 dl)
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 eko citron, skal och saft
  • eller 2 lime, skal och saft
Tina bären och mixa sönder dem med en stavmixer. Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa äggvitan med 2 dl socker som tillsätts lite i taget. Vispa grädden fast för sig. Blanda citron-/limeskal, saft och 0,5 dl strösocker i hallonpurén och blanda med äggvitan.
Ta upp gelatinbladen och smält dem på svag värme i en liten kastrull. Rör ut gelatinet med lite av hallonblandningen och häll det i en fin stråle ner i resten. Rör hela tiden. Vänd slutligen i grädden med luftiga tag.
Diska och torka formarna och lägg tillbaka tårtbotten i formen med en bakplåtspapper i botten. Fördela moussen i formarna. Skaka formarna något så moussen fördelar sig jämnt. Ställ kallt fram till servering.
Skär med en tunn kniv längs med kanten så att moussen släpper och öppna sedan formen och ta ut tårtan. Glöm inte ta loss papprena i botten innan du bygger ihop tårtan.

Receptmakare: Allt om Mat


Jag gjorde 3 satser av den här fläderkrämen. Två gick åt att ha i tårtan mellan de olika lagren och den tredje blandade jag med vispad grädde och spritsade på tårtan. 

Fläderblomskräm
1 sats
  • 3 äggulor
  • 1 msk majsstärkelse(Maizena)
  • 1, 5 dl vispgrädde
  • 1 dl koncentrerad flädersaft
Rör ihop äggulorna med majsstärkelsen i en värmetålig skål över ett vattenbad på spisen. Tillsätt grädde och flädersaft. Låt krämen koka upp under vispning.
Sjud försiktigt på över vattenbadet på svag värme tills den tjocknar. Vispa hela tiden och ta sedan av skålen från vattenbadet. Låt svalna. Vispa då och då. Ställ krämen i kylen tills den kallnat helt.

Receptmakare: ICAs tidning Buffé nr 6 2009


Till tårtan gick det åt kanske 5 maränger. Men de är ju så goda att det gör ju inget om det blir några över.

Franska chokladmaränger
10 stora maränger
  • 7 äggvitor
  • 5 dl socker
  • 100 g mörk choklad
Blanda äggvita och socker i en rostfribunke. Vispa på högsta effekt över vattenbad tills sockerkristallerna smält, ta bort bunken ifrån vattenbadet och fortsätt vispa tills smeten svalnat. Stanna inte vispen någon gång. Smält chokladen och rör ner den, men bara några varv. Klicka ut 10 stora maränger med hjälp av två skedar på ett bakplåtspapper. Grädda i 130 grader varmluft i 50-60 min. Jag har ingen varmluftsugn men det gick bra ändå.

Receptmakare: Bakverk & Fikastunder


Bygget av själva tårtan

Börja med att ta fram ett fat som är stort nog. Se till att ha en vän vid din sida. Alla tårtdelar, tillbehör och ingredienser redo. Lugna dig med ett par glas bubblor, skruva upp volymen på någon lämplig musik och ta på dig förklädet.
Bygg ihop tårtdelarna i den här ordningen:
  • chokladbotten
  • hallonmousse
  • citronbotten
  • fläderkräm
  • krossade franska chokladmaränger
  • chokladbotten
  • hallonmousse
  • citronbotten
  • fläderkräm
  • krossade franska chokladmaränger
  • chokladbotten
  • fläderkräm
  • citronbotten
  • fläderkräm
  • krossade franska maränger
  • hallonmousse
  • garnera med vispad grädde blandad med fläderkräm, hallon, chokladflak, franska chokladmaränger
Vill du ha ett skrytbygge så stoppar du här och garnerar kanske lite minmalistiskt med ett par hallon och några chokladflak. Då ser alla dina gäster vilken möda du lagt ned på tårtbygget och att den består av inte mindre än 16 lager. Vill du ha en monstertårta och en moderkaka i förfall så ber du din något berusade vän trycka fast hallon på grädden som du sprutar över hela kalaset. Därefter krossar ni de fina marängerna och klistrar fast dem i grädden efter bäst förmåga. Avsluta med att kila fast ett stort gäng chokladflak. Och lägg en maräng på toppen. Väljer du att göra monstertårtan så vågar jag lova dig att dina gäster kommer bli förvånade, rent av chockade, över vilka smakkombinationer som döljer sig däri. 


2 kommentarer:

  1. Wow! Vilket projekt! Den verkar underbart god!

    SvaraRadera
  2. I think this is one of the most interesting articles I’ve read on this subject. You have made your points interesting, unique and I agree with most.
    I am glad I found your article today.friv
    kizi

    SvaraRadera