6 december 2011

Pumpa mot sjuka

Det här är ett minne, något som utspelade sig i en annan värld, i en annan tid. Men icke desto mindre aktuellt. Pumpa, morot och blomkål är fortfarande i säsong och minnen som detta bringar tröst när Malmös vindar piskar mig. 

Jag fick besök. En Moa B kom till min ö och mitt hus en dag i slutet på november. Det var så fint att få visa henne det som varit hela min värld en tid och att få det bekräftat genom hennes ögon, att det faktiskt existerade och inte bara var hittepå. Hon tog med sig en bit av Malmö till mig och sedan tog hon med sig en bit av Azorerna till Malmö. Hon blev som en brygga över Atlanten, både fysiskt och mentalt. 

Vi åkte på äventyr i Rs bil. Körde österut mot världens ände, Faial da Terra. Badade i havet och i varma källor. Tittade på platanalléerna och åt både goda och mindre goda soppor. Vi eldade i den öppna spisen och drack vin från grannön. Vi sprang i byn och träffade på en mystisk vitklädd man i Utkanten som gav oss tangerinas (en sorts citrusfrukt). Vi beundrade det stilla havet och efterfrågade en storm. 


Sjön vid Furnas. 


Kullarna kring Povoacao och lågt hängande moln.


Platanalléerna. Överallt plataner. 


Kullar i skymningsljus. 


Första hjälpen vid sjukdom: Azorisk frukost à la Palsternacka. Yoghurt med torkade fikon, kanel, linfrön.
Pao de mistura, kokt ägg, ost, smör, senap. Banan, tamarillos, apelsin och sharonfrukt.
Sallad, gurka, paprika, koriander. 


Sedan blev Moa sjuk (kan det ha varit de överväldigande vyerna vi såg?). Helt plötsligt bara. Och det var ju såklart tråkigt när det enda man vill är att äventyra men när vi väl accepterat Moas tillstånd så hade vi det ändå väldigt mysigt. Jag fick ta hand om Moa B så som man sällan får ta hand om en vän. Hon bäddades ner i solstolen utomhus under filtar och sjalar och satt i halvskugga ute på terassen och blickade ut över Atlanten. Jag satt bredvid och läste högt för oss båda ur den fina Sommarboken av Tove Jansson som hon tagit med sig till mig. Vi drack kaffe och åt typiska kakor och efter lunchen hade hon samlat så mycket energi att hon kunde köra oss båda till flygplatsen för att hämta upp R. Men sedan, efter ett besök på det jättestora köpcentrets jättestora supermarket gick det utför igen och hon fick bäddas ner inomhus på dagbädden i matrummet. 
Medan hon låg där och sjukade och feberyrade så var jag och R i köket och lagade middag, långsamt och omsorgsfullt. Och jag tyckte att det var fint på något sätt, att stå där och hacka i köket, dricka lite vin, småprata med R, lyssna på Agnes Obel och då och då kasta ett öga genom glasdörrarna till matrummet och se Moa, en del av Malmö och mitt liv där, ligga där och sova medan höstmörkret tätnade utanför fönstren. 

Som tur är hade Moa matlust trots sitt dålig tillstånd och när middagen var klar satte vi oss ner alla tre runt det stora bordet. Och jag vet inte om det var den ugnsbakade pumpan, atlantluften, vilan eller att Moas kropp var klok nog att inse att tiden på Azorerna inte bör spenderas i viloläge, men morgonen därpå så var hon först uppe av oss alla. Och när jag kikade ut i trädgården från sovrumsbalkongen så stod hon där och tittade på havet som om inget hade hänt. 

En vecka senare drabbades jag av samma plötsliga sjuka och det var min tur att bli ompysslad och ligga på dagbädd och äta pumpa och lyssna på högläsning ur Sommarboken. Den gången var det R som stod för omvårdnaden och han gjorde det så bra att även jag var på benen redan dagen efter. 
Så jag vågar nog påstå att pumpa är bra mot plötslig förkylning och viss feberyra. Högläsning ur sommarboken samt dagbäddsvila är också att rekommendera. 

Nu till maten jag lagade: Det blev en improviserad rätt på ugnsbakad pumpa, morot och lök som smaksattes med färsk koriander och lite citronskal. Till det så gjorde jag en blomkålskräm som jag ätit tidigare och hittat recept på i systembolagets kundtidning. För att göra det till en komplett måltid så hackade jag ihop en sallad samt rostade lite bröd. Vill man inte ha det så kan man kanske lägga till något med bönor för att få proteiner eller kanske matvete som utfyllnad. 
Och jag måste säga att både Moa och R gav såna fina omdömen om maten att jag just där och då kände mig riktigt stolt och här och nu ler lite åt minnet. 


Ugnsbakad pumpa & morot med blomkålskräm
  • pumpa 
  • morot 
  • gul lök 
  • vitlök 
  • koriander, färsk 
  • citron, finrivet skal 
  • olivolja 
  • salt & nymalen svartpeppar 
  • mandlar 
  • 1 litet blomkålshuvud 
  • 2-3 dl vispgrädde 
  • salt
  • sallad 
  • bröd 
Värm ugnen till 250 grader.
Skär morötter i grova bitar och pumpan likaså. Dela lökarna i kvartar och krossa vitlöksklyftorna. Lägg allt i en stor ugnsfast form och vänd runt med olivolja och salt och baka i ugnen tills det är mjukt och fint. Rör runt då och då. Håll koll på pumpan så den inte blir alldeles för mosig, det kan hända att du behöver ta ut den lite innan morötterna. När det är fem minuter kvar i ugnen så hackar du en näve mandlar och låter dem bakas med grönsakerna. Innan servering strör du över finrivet citronskal och hackad koriander.

Skölj blomkålen och bryt den i buketter. Koka den mjuk i vispgrädde på medelvärme.
Mixa den helt slät med stavmixer och smaka av med en gnutta salt.

Servera med en stor sallad och bröd, gärna rostade skivor eller stekta i smör.

Receptmakare: Fru Palsternacka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar