18 december 2011

Söndagsfrukostsångest & dinkelbullar med fikon

Ute är det precis så jävligt som det ser ut på bilden. Det är söndagen den fjärde advent och jag vaknar kvart i sju och kan inte somna om. Jag försöker alla möjliga tricks för att vinna sömnen tillbaka: hålla min lavasten i handen, lägga en tung sval sidenkudde fylld med typ sand och lavendel på ögonen, lägga mig på mage, kolla på Kobra på svt play, lägga mig på rygg, ta bort kuddarna från sängen, öppna fönstret och så vidare. Det går inte. 
Jag är för trött och för orolig för att somna om. 
Till slut går jag upp och bestämmer mig för att vara riktigt sorglig. Klockan har hunnit bli halv nio och jag klär på mig mitt varmaste plus springskor som luktar surt och Atlant och jag tar med mig mitt återvinningsskräp, tänker att det är väl lika bra att helt ge sig hän eländet. Det snöar ute. Det regnar ute. Det blåser ute. Jag befinner mig i Malmö och det är så fult att jag vill blunda. Men jag tittar och går ut. Jag ser en man som rastar sin hund i Folkets Park och röker en cigarr och jag undrar hur äckligt snöblöt cigarr smakar. Jag ser fåglar som vill flytta. Jag ser speglingar av kala träd i vattenpölarna på marken. Jag ser släckta julstjärnor och någon som dricker öl. Jag ser granatäpplen och går extra nära och hoppas att de ska spränga mig i luften och jag ser stängda caféer. Jag ser min egen spegelbild och undrar när det ska kännas bättre än så här. 


Så mörkt att kameran inte ens hittar skärpan. 


Nu vore det så enkelt att vända här och säga att jag trots vädret fick energi och gick hem och tog ett varmt bad och lagade en riktigt god frukost med hembakat bröd och spisade den tillsammans med Tove Janssons Sommarboken och berättelsen om den Farliga dagen. Och det stämmer. Utifrån sett var det precis så det gick till. Så mysigt och så trevligt. Utifrån sett. 
Den som bor på insidan vet bättre. 
Men nu ska jag inte förpesta tillvaron mer med mitt sorgliga dravel. Jag avslutar här och ger er receptet på de goda frukostbullarna jag bakade istället. De kan ni baka och äta och gilla. Om ni inte tappat matlusten förstås. Somliga kan ju inte separera känslor och ätande. Det problemet har jag aldrig haft. Jag har ätit när jag har gråtit, skrattat, gjort slut, blivit ihop, varit alldeles kär. Någon gång har jag säkert sagt att "Jag är så kär att jag tappat matlusten och inte känner någon hunger" men det har uttryckt en önskan snarare än beskrivit situationen sanningsenligt. Det låter ju romantiskt. Men det är inte min värld. Punkt slut. 
Dock lovar jag att återkomma med rapport om det någon gång inträffar, om jag någonsin tappar matlusten på grund av starka känslor.

Nu till brödet!
Receptet är helt och hållet lånat från Pain de Martins brödbakarblogg. Bullarna blir mycket goda, krispiga på ytan och med ett segt inkråm som är både luftigt och kompakt (låter det orimligt? det är det inte!). Har man inga pumpafrön hemma så kan man ta solroskärnor istället. Det går bra det med. Och balla inte ur nu bara för att det är ett två-dagars-bröd. För det är det enklast tänkbara, din arbetsinsats är minimal och degen sköter sig självt. Överraska någon eller dig själv med nybakat bröd i morgon bitti och låtsas att solen skiner och du är på väg till havet. 


Snyggt spruckna, krispiga och gyllenbruna. Ibland får man till det. 


Dinkel & fikonbullar
10 brödbullar
  • 300 g vatten
  • 3 g jäst
  • 390 g siktat dinkelmjöl
  • 50 g torkade fikon
  • 25 g pumpafrö
  • 6–9 g salt
På kvällen:
Koka upp lite vatten, häll över fikonen och låt dem stå en stund så att de mjuknar lite. Tio miunuter eller så kan räcka, sedan hackar du dem grovt. Lös upp jästen i vattnet och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Blanda degen kort tills dess att ingredienserna blandats ordentligt, det behövs inte mer än någon halvminut.
Täck skålen med plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur under natten. 

På morgonen:
Sätt på ugnen på full värme med en plåt eller baksten i mitten av ugnen och en oöm plåt på nedersta hyllan. Skrapa sedan ut degen på ett mjölat bakbord, dra ut den till en jämntjock kvadrat och vik den sedan en gång på mitten. Pensla på vatten, strö på lite pumpafrö och lite mjöl. Låt jäsa medan ugnen blir riktig varm, ungefär 45 minuter.

Dela degen frukostbullestora bitar. Lägg upp bullarna på ett bakplåtspapper som du har på en bakspade eller en bricka, och låt sedan papperet glida in i ugnen. Om man vill hivar man in några isbitar på den undre plåten, det ger bullarna en fin yta. Sänk genast värmen till 250 grader och låt bröden stå inne till de fått ordentligt med färg på över och undersidan. 15–20 miunter kan vara lagom.

Receptmakare: Pain de Martin




Har man ett gott hembakat bröd kan man enkelt ställa till med god frukost på sängen. Jag bjöd mig själv på ett av mina favorit-pålägg: smör, lagrad Allerums ost, dijonsenap, kokt potatis med örtsalt & svartpeppar, ingrid marie äpple och persilja. I skålen bredvid är det turkisk yoghurt, dinkelpuffar, solroskärnor, linfrön, russin, banan, hallon och kardemummasocker. Och så kaffe på det. 
Jag vill kalla den här frukosten för Återupplivningsförsöket som misslyckades

Vi hörs en annan dag när humöret är bättre. 
Kanske på min födelsedag den 21a december då jag tydligen lovat att baka fler-vånings-tårta...

Nu ska jag baka grahamsskorpor, laga Sopa de Aborbora och tänka på en karl. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar