11 december 2011

Sverige - Danmark 1-0

Det kom ett sms en dag. En räddning. En plan. Det lät så här:

Smaka på ordet Råraka… hos Plexi på fredag. Vad sägs?

Ja vad säger man?
Jag älskar rårakor och serveras de på en fredagkväll i sällskap med en Peter Plexi och en Björn Moa så är lyckan gjord.
Peter Plexi, Björn Moa och jag har en tidigare middagshistoria ihop. Det var Plexi som levde pittoreskt stugliv i Kivik i somras och som jag berättade om i blogginlägget "Improvisationen, horan & sockerkakan"

Konversation som följde på smset lät så här:

Jag älskar rårakor. Och jag följer gärna med. Meddela om jag kan bidra med något eller ta på mig nån uppgift. Åh mysigt.

Vi kan fundera lite på nån efterrätt! Kanske Tamarillo?

Ja, vi funderar på efterrätt, nåt som vi kan mecka ihop där hos Plexi då. Tänk tänk. 


Äppelkaka kanske ;) *
Halv åtta har vi förresten siktat på vad gäller tiden!


Idéer: Chokladkolapaj med lingon, citronpaj med granatäpple, chokladmousse med lingon eller annat, hemmagjord nyponsoppa med mandelbiskvier och grädde, chokladfondant med tillbehör. Har du tänkt på nåt annat än äppelpaj? Halv åtta blir kanon. Puss. Ska bli jättekul att ses.


Jag har lingon. Röstar för chokladkola + lingon paj alltså! Jag köper vitt vin på systemet och tar med rött också. Ska springa innan Plexi också. Men ska jag köpa med annat?


Då fixar jag pajgrejs. Ses sen! Bra val i mitt tycke, den är supergod!


Och så lagade jag chokladkolapajen på fredagseftermiddagen hemma i mitt kök. Slog in den i paket och cyklade hem till Plexi. Där misstog jag mig och trodde att Peter hade julpyntat men det visade sig vara rester från en fest helgen innan med Danmarkstema. Rött och vitt pynt.


Spåren av en bjudning. Skyltar som vittnar om att det tillagats delikatesser. Tyvärr var allt uppätet sedan länge.


Öl och skål och lite chips och skumtomtar i köket medan vi byggde rårakor. Plexi hade råraksdebut och jag kallade dem för rösti hela tiden och till slut blev det pinsamt och jag kände mig smått korkad. Eller i alla fall trögfattad. Jag tror jag förlorade min matbloggar-titel för en stund. Rårakor låter ju mycket bättre. Och vi skulle ju smaka på ordet, det var ju så det hela började.


Som matbloggare har man vissa befogenheter. Till exempel kan man helt ogenerat rota i andra människors kylskåp
och sätta betyg. Plexis kylskåp får 7 ägg av 10 möjliga. Välfyllt och gott om goda grejer. 


Skål i julöl. 


Så här ska det se ut. Riven potatis i ren handduk. Sedan viker man ihop och kramar så saften rinner. 


Jag delade med mig av burktricket som jag lärt mig av Olof. Sätt en vass knivspets eller dylikt i botten på plastburken
så det blir ett litet hål och kläm till. Ut kommer en perfekt format innehåll och inget går till spillo. 


Stackar som blir rakor som blir mat. Snåla inte med smöret. Rårakorna ska ha gyllenbruna chipsiga kanter. 


Rårakorna blev så himla snygga och passade på något sätt väldigt bra in med inredningen vid matplatsen. Det var färgen på sikromen och tångkaviaren tillsammans med färgen på stolarna. Och så de mjuka formerna, enkelheten och kanske rentav konceptet. Råraka känns som en svensk klassisk rätt som här gjorts lite modern i sitt uttryck och möbleringen hos Plexi skulle nog kunna beskrivas på samma sätt.
Nåväl.


Moa och glasgömman. 


Resultatet av ett gott samarbete. 


Efter rårakorna skulle det ätas ostar som Plexi fått i gåva på danmarksfesten. Efter ett urval baserat på lukttest dukades två danska stinkbomber (den tredje lämnades kvar i kylen då den luktade så skarpt (läs vidrigt) att den skulle förpestat hela lägenheten om den brutits upp ur sin förpackning) upp på fat tillsammans med kex och någon äppelmarmelad. Det hela såg mycket mycket bra ut och vi var alla entusiastiska. Men entusiasmen gick efter första smakbiten över i förtvivlan efterföljt av något som skulle kunna kallas avsky. (Du blir väl inte ledsen nu Peter när jag talar illa om dina ostar. Du får inte ta det personligt. Vad jag minns så spottade både du och jag ut våra bitar på en gång och det var bara Moa som  hade styrka nog att både le och äta samtidigt.)


Två gamla ostar, en köns- nej jag menar sharonfrukt, salta små kex och en skumtomte. Och en väldigt god äppelmarmelad. 


De smakade så väldigt illa. Och pricken över i blev den sharonfrukt vi skurit upp att ha som tillbehör. Moa och jag var väl medvetna om att sharonfrukt luktar f*tta men detta var en nyhet för Plexi. Han vägrade tro på oss, trodde vi skämtade när vi förvånat tittade på honom och sa "Vet du inte att den kallas för könsfrukt?!"
Efter en googling fick Plexi bevisat att det inte bara var Moa och jag som var vulgära och hade väldigt livlig fantasi utan att det är allmänt känt att sharon-/kakifrukt har en doft som är mindre angenäm i matsammanhang.
Ostbrickan blev något av en flopp men efter flopp kommer flipp och efter ost kommer dessert.


Chokladkolapaj. 


Chokladkolapajen hade jag gjort efter ett recept av Monika Ahlberg men jag hade använt choklad med 72% kakaohalt istället för 50 % samt tillsatt en aning salt. Det blev gott men mer chokladpaj än kolapaj. Så är man ute efter en sötare kolapaj så använder man en ljusare choklad samt en ljus sirap. Både Plexi och Moa gillade chokladpajen och vi diskuterade huruvida det varit godare med en koligare variant men kom fram till att de båda inte kunde jämföras med varandra.

Se bara upp för att använda en mörk choklad som är syrlig, med syrliga osockrade lingon till blir det inte riktigt bra. 

Rårakor med stil
  • potatis av fast sort, ca 1 kg till 4 pers.
  • smör
  • creme fraiche
  • tångkaviar alt sikrom
  • rödlök
  • dillvippor
  • salt & nymalen svartpeppar  

Skala potatisen och riv den grovt. Lägg den i en handduk, tillslut och krama så det rinner. Värm en stekpanna och smält en ordentlig klick smör. Lägg i högar av riven potatis och platta till stackarna till rårakor. Salta lite. Vänd när de är gyllenbruna och lite frasiga samt klistrat ihop sig och inte faller i sär. Stek dem lika fina på andra sidan. Sätt någon på att hacka rödlök riktigt fint och någon annan på att vispa creme fraichen hård. Servera rårakorna med nämnda rödlök och creme fraiche, samt tångkaviar, dillvippor och nymalen svartpeppar. Ät genast och gör sedan en omgång till!
Ät som om det inte fanns någon morgondag (alt. översättning: precis som man äter blinier).

Receptmakare: Det kollektiva medvetandet genom Plexi Peter


Chokladkolapaj med lingon
  • 2 dl havregryn
  • 1 1/2 dl mjöl
  • 100 gram smör
  • 1/2 dl råsocker
  • 1 1/2 dl vispgrädde
  • 50 gram smör
  • 200 gram choklad, 50% -70 % kakaohalt
  • 1 1/2 dl ljus sirap
  • flingsalt
  • lingon
  • vispad grädde
Smält smöret i en kastrull och blanda ihop till en deg med resten av ingredienserna. Tryck ut i en pajform med löstagbar kant, 18-22 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i 200 grader i 8-10 minuter till det fått fin färg. 
Koka upp grädden med smör och sirap. Sjud på svag värme i 10 minuter. Tag kastrullen åt sidan och  bryt ner chokladen i smeten, rör tills den smält. Häll chokladsmeten i pajskalet och låt svalna i kylskåp. Ta fram pajen en stund innan servering så den inte blir alltför hård. Godast är det om den är lite mjukseg. Strö över lite flingsalt på chokladen om du önskar. 
Servera med lingon och lättvispad grädde. 

Receptmakare: Monika Ahlberg med tillägg av Fru Palsternacka

* Moa nästan hatar äppelkaka. Hon var således ironisk i sitt sms samt passade på att ge mig en känga för att jag lagat äppelkaka när hon var och hälsade på mig på Azorerna. Jag var helt ovetande om att han hyste så starkt agg mot denna efterrättsklassiker och åkte därmed ned några steg på vänskapsstegen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar