16 november 2011

God lunch på 15 minuter

Pasta. Pasta är min största tagg här på bloggen. Om bloggen skulle motsvara verkligheten skulle det innebära att pasta är det jag mättar min mage med allra mest. Men jag tvivlar. Bloggen är inte verkligheten. Bloggen är en omskrivning av vardagen, en vardag i skimmer, en liten guldbeströdd del av livet och maten.
Jag funderar såklart över vad det är jag äter allra oftast. Om jag har någon standardrätt, något jag alltid tar till när fantasin är obefintlig och lusten att laga mat likaså. Det är lurigt men om jag ska svara snabbt så säger jag omelett men vet redan nu efter två sekunders betänketid att det är lögn. Skit samma. Zucchiniomelett äter jag ofta, ofta. Men det betyder inte att min zucchiniomelett är trist. Inte alls. Jag gillar verkligen zucchiniomeletten jag gör, dessutom smakar den ändå aldrig likadant. Jag kan göra den med förbundna ögon och amputerade armar men jag kan också göra den med hundra procent fokus och hela mitt hjärta.
Men sedan, efter omeletten, på en andra-plats över vanligast förekommande mat, kommer nog pasta med grönsaker i olika varianter. Tusentals varianter. Lunchpastorna har ofta en liknande konstruktion....blafhaifbv jsd alk fnfafn   ndvdkdjbdb

(Oj oj oj, det här är nog första gången jag håller på att somna mitt i ett skriveri. Jösses jag är så trött insåg jag nu. Och jag kan inte formulera mig. Jag skriver en mening, suddar halva, skriver om, tar bort hela. Skriver om. Suckar. Somnar. Man ska inte krysta fram en text kan man tycka, nej det är sant, men saken är den att jag ska pausa ett par dagar och jag vet inte när nästa inlägg kommer publiceras här. Så jag ville bara dela den här luchpastan med er innan, så ni inte svälter medan jag är på Faial och roar mig.
Härmed beslutar Senhor Director att Fru Palsternacka ska skriva receptet här och nu och sen gå till sängs. Inget mer babbel. Okej.)

En sak bara: I receptet står det Fejao verde, det är en grön platt böna som jag vill minnas att jag även köpt på Möllevångstorget om somrarna men som jag misstänker är bortom säsong i Sverige nu. Men såna där snärtiga Haricot verts eller vaxbönor går minst lika bra. Och har man aldrig provat att steka vaxbönor i olivolja förr så kan jag verkligen rekommendera det för det är (som det heter när man är för trött för att hitta synonymer) så jävla gott. Och vem kan vi tacka för den idéen? Jo, Gertrud Trygg. Ja visst. Jag skulle nämnt det här tidigare i somras, det var planen, men av helt oförklarliga och icke godtagbara skäl så bidde det inte så. I alla fall så hade Gertrud fräst gula vaxbönorna i olivolja på ganska låg värme tills de var tuggiga och sedan lades de upp på ett fat och täcktes med fint riven parmesanost. Förmodligen hade hon vänt ner hackad persilja, salt och svartpeppar bland bönorna innan parmesanen strösslades över. Eller hur var det nu Gertrud?

En sak till bara: Här är fler pastor byggda på liknande vis och med samma korta tillagningstid och simpla metod. Håll till godo kära vänner!
Pasta primavera - i gräddlyxig stil
Blomkål, salvia, svecia - supersnabb singelpasta
Grönsakssymfoni med fetaost - man tager vad man haver




Grön lunchpasta

  • fejao verde el vaxbönor
  • zucchini
  • vitlök
  • cironskal
  • färsk basilika
  • färsk persilja
  • rostade hasselnötter
  • olivolja
  • salt & nymalen svartpeppar
  • pasta

För effektiv matlagning börjar man med att värma pastavattnet och sedan skär man bönorna i mindre bitar. Skär zucchinin i halvmånar, halvcentimetertjocka, och finhackar vitlöken. När vattnet kokar slänger man i god pasta med en koktid på ungefär 9 minuter och tar därefter itu med fräset. Hetta upp olivolja i en teflonpanna. Fräs zucchini och bönor på låg-medelvärme, salta lite, tills de har fin färg och smakar gott. Släng ner vitlöken och låt den fräsa mjuk. Rör i pastagrytan, det mår den bra av. Vänd ner ordentligt med färska finhackade örter, finrivet citronskal och smaka av grönsaksfräset med salt och peppar. När pastan är klar häller du av vattnet men sparar en liten skvätt. Slå i pastan i pannan och vänd runt hela kalaset. Verkar det torrt häller du på lite kokvatten. Servera med grovt hackade rostade nötter samt mer olivolja.
Har man parmesanost hemma så är det gott att hyvla över. Har man inte parmesanost hemma så kan man försöka att inte tänka mer på det och gilla läget ändå.
Klart och redo att inmundigas på 15 ynka minuter. Så snabbt att du kan laga det på din lunchrast.

Receptmakare (omdetkankallasrecept): Fru Palsternacka

13 november 2011

Linser, päron, hasselnötter & ost

Häromkvällen gjorde jag den här salladen som fick en i mitt tycke svensk vibb. Svensk för att vara ihopsnickrad här i alla fall. Det blev en matig sallad som passar bra om hösten eller vintern och till kvällen. Vill man ha den ännu lite kraftigare så byter man ut huvudsalladen mot tunt strimlad kål. Att servera en värmande soppa till är en bra idé. Då kan man göra en soppa utan större krav på att skapa mättnad för det klarar salladen bra själv då den är proppad med proteinrika ingredienser som linser, ost och hasselnötter. 
Jag gjorde en soppa på broccoli, mandel och avocado som vi åt innan salladen. Men den är godast ljummen eller kall rentav så någon värme spred den inte precis. Jag valde att göra den för att den är lite festlig och pillig och jag hade lust att vara i köket länge. Annars föreställer jag mig att till exempel pumpasoppa eller en klassisk potatis och purjolökssoppa är gott till. Eller nej förresten nu har jag det - en fransk löksoppa. Ja, det tror jag på. En sån som man gratinerar i ugnen med bröd och gruyereost som lock. Då kan man nog hoppa över ostkuberna i salladen.




Höstsallad med svenska smaker
  • gröna linser el du puy linser, kokta & med tuggmotstånd 
  • salladshuvud 
  • morot 
  • snabbsaltad gurka 
  • päron + några droppar citron 
  • rostade hasselnötter 
  • persilja 
  • lagrad smakrik ost 
  • (russin) 
  • olivolja 
  • rödvinsvinäger 
  • fransk senap 
  • honung 
  • salt & nymalen svartpeppar 
  • en skvätt vatten 
Börja med att marinera linserna några timmar innan servering. Vispa ihop olivolja, vinäger, honung, senap, vatten och smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Om man skippar vattnet blir marinaden såklart tjockare och gillar man det bättre så kör man på det. Blanda ner linserna och ställ i kylen. Ta dock fram dem en stund innan du gör salladen så de inte är iskalla.
Skiva morot i slantar och koka några minuter i saltat vatten tills de är al dente. Häll av vattnet och rör ner en klick smör.
Grunda ett fat med sallad, lägg sedan på skivat päron (som du vänt i några droppar citron så det inte blir brunt), morotsslantar, krossade nötter, ostkuber, linser och grovt hackad persilja. Dra några varv med pepparkvarnen.

Receptmakare: Fru Palsternacka