5 januari 2012

Svampsallad till rårakor eller så

Det var inte många veckor sedan jag stämde upp i en hyllningssång till rårakan, den jag och Moa B spisade hos Peter en kväll, samt skrev ned instruktioner om hur man lyckas göra den hemma. Jag har sedan dess och även tidigare funderat på hur man kan variera det vegetariska pålägget på rårakan men inte kommit på något som rör sig i närheten av hur gott det är med just tångkaviar, rödlök, dill, crème fraîche. Fram tills nu vill säga.

Häromdagen, medan jag försökte få tyst i mitt huvud och trötta mina ögon till sömns genom att läsa matbloggar, fick jag syn på ett recept på något som upphovsmakaren Jens Linder kallar för Estnisk svampsallad. Han skriver att salladen gör sig bra till blinier och rårakor men också kan passa fint på julbordet eller på en knäckemacka. Perfekt tänkte jag, här är det nya rårakepålägget! Och inte nog med att jag hittar det här receptet, i mitt skafferi hittar jag sedan min födelsedag både torkade trattakantareller (Tack Gun & Dan) och torkade karl-johan svamp (Tack Gertrud & Lars) och om jag tittar upp mittemot mig så hittar jag en Moa G som fått dimmig blick av ett blodsockerfall trots en lunch bestående av 4 macarons och 4 koppar kaffe. Rårakor räddar liv tänker jag och kör ut oss både till köket för middagslagning. Ibland faller allt på rätt plats och då är det bara att ge sig hän och göra estnisk svampsallad.
Jag pillade en del i Jens Linders recept och här kan ni läsa min version. 




Svampsallad
4 port som tillbehör
  • 20 g torkad svamp
  • 1 dl du puy linser, kokta med tuggmotstånd
  • 2 dl crème fraîche
  • 1 dl turkisk yoghurt
  • 1 dl dill, finhackad 
  • smör
  • flingsalt
  • nymalen svartpeppar
Lägg svampen i blöt i cirka 30 minuter. Häll bort vattnet och krama ur den lätt. Smält en klick smör i en stekpanna och fräs svampen tills den börjar få färg, släng i puylinserna och låt fräsa lite till. Salta rikligt och låt svalna. Blanda sedan svampen och linserna i en skål med crème fraîche, dill och svartpeppar. Låt salladen stå svalt ett par timmar.


Rårakor
2 port.
  • 4 rejäla potatisar
  • smör
  • salt
  • nymalen svartpeppar
  • äpple, finhackat
  • rödlök, finhackad
  • dill 
  • persilja
Skala potatisen och riv den grovt. Lägg rivet på en kökshandduk och vik ihop till ett knyte. Vrid den mesta av saften ur potatisen.
Smält en rejäl klick smör i en stekpanna på högsta värme och lägg i ett jämnt lager potatis. Sänk till medelvärme och stek tills rårakan fått fin färg samt limmat ihop sig och är vändbar. Om du gör två stora rårakor (istället för fler men mindre) kan det vara bra att ta hjälp av en tallrik vid vändningen. Lägg i en till klick smör när du steker andra sidan om du gillart.

Servera rårakan genast tillsammans med svampsallad, finhackat äpple och rödlök, färska örter samt nymalen svartpeppar.

Och så öl tänker jag. Det måste vara riktigt gott till.

1 kommentar:

  1. Kanske något att prova.
    Personligen gillar jag lingonsylt till. Lite mer vardagsbetonat, men ändå väldans gott det med. :)

    SvaraRadera